Case: Ledenportaal voor verenigingen

Diverse verenigingen gebruiken PortalCMS als netwerksite en back-office voor de administratie van en communicatie richting leden. Nieuwsberichten, contactgegevens, agenda's en meer details kunnen online worden bijgehouden en voor leden zichtbaar gemaakt. Conform het Web 2.0 principe kan veel van het beheerwerk door de leden zelf worden gedaan. Zij kunnen zelf eenvoudig hun adresgegevens up-to-date houden, nieuws toevoegen en notificaties rondsturen.

Deze case gaat over een vereniging van een nieuwe generatie professionals in de bouwsector met vertegenwoordiging van opdrachtgevers, aannemers, kennisinstellingen, ingenieurs- en adviesbureaus. i-Concept kreeg de opdracht om een linkedIn-achtige netwerksite te bouwen waar leden en bezoekers actief in participeren. Door de inzet van het multifunctionele PortalCMS aan de back-office kon in zeer korte tijdspanne een solide en hoogwaardige open portal worden opgeleverd, waar profielen, artikelen, discussies, documenten en video’s in worden gepubliceerd. Voor en door de leden, maar toch ook met een geavanceerde back-office voor het bestuur.




De site herbergt zeer veel interessante functionaliteit:

  • Bezoekers met belangstelling kunnen zich zelfstandig registreren waarbij op diverse manieren de betrouwbaarheid en veiligheid van de ingevoerde gegevens wordt gecontroleerd. Zo moet de bezoeker een gerandomiseerde code invoeren ter voorkoming van misbruik door spambots en wordt het account pas bruikbaar als de bezoeker op een activeringslink klikt in de bevestingse-mail.
  • Bij de eerste inlog kan het nieuwe lid zijn profiel aanvullen en via het privacy-menu zelf aangeven welke informatie hij over zichzelf willen delen. Hij kan kiezen voor openbare publicatie, publicatie onder alle mede-leden en publicatie binnen het eigen persoonlijke netwerk. Zo kunnen e-mailadres en mobiele nummer puur voor persoonlijk netwerkleden voorbehouden blijven en kunnen pasfoto en CV-tekst onder alle leden of zelfs anonieme site-bezoekers verspreid worden. Deze privacy settings worden automatisch ook meegenomen in het digitale visitekaartje dat bij je profiel wordt geplaatst. Leden kunnen vervolgens in het ledenbestand zoeken naar bekenden en interne berichten plaatsen of uitnodigingen sturen om elkaar op te nemen in het persoonlijke netwerk. Ter voorkoming van het zogenaamde "harvesting" worden bij de profielen enkel de gemeenschappelijke contacten getoond.
  • De belangrijkste functionaliteit staat in het rechtermenu onder kringen en projecten. Daar kunnen leden zelf aangeven of ze willen participeren in projecten of thema-gerichte kenniskringen. Binnen deze zogenaamde team-omgevingen wordt gestreefd naar het zo laagdrempelig mogelijk delen van kennis in de vorm van publiceren van artikelen, documenten, presentaties, filmpjes en georganiseerde evenementen. De leden die actief in een team participeren krijgen extra privileges zoals toegang tot extra beveiligde documenten. Het Web 2.0 principe wordt extra benadrukt in de bijdragen door leden: op alle artikelen kan men online reacties achterlaten en bij alle georganiseerde events worden de namen getoond van de deelnemers die zich tot dat moment hebben aangemeld.

 

i-Concept bewijst met bovenstaande case dat de veelgeprezen PortalCMS portaaltechnologie niet alleen als besloten intranet of portal kan worden ingezet, maar ook uitstekend als fundament en back-office voor meer open Web 2.0 en Enterprise 2.0 toepassingen.

Meer weten?

Neem contact met ons op en stel je vraag!.

Lees ook

Bedrijven hebben nog steeds te maken met de transities die ze moesten doorvoeren rondom werken op afstand. Voortbouwen op effectief identiteitsbeheer is een goed begin, maar welke andere problemen komen er vervolgens op de...
Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg...
De meeste bedrijven waar hybride kan worden gewerkt verwachten deze mengvorm van thuis en op locatie werken te blijven gebruiken. Binnen het grootbedrijf verwachten ondernemers dit vaker dan binnen het midden- en kleinbedrijf...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
Ook bij corona blijkt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. De zelfgeleerde lessen om onze economie in leven te houden zullen ook na corona waardevol blijken. Bijgaand een top-10 van de verwachtingen over wat er blijft als alle...

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord