Is Enterprise 2.0 een loze kreet?
De term Enterprise 2.0 is afgeleid van Web 2.0, een kreet die vorig jaar de nieuwe fase inluidde van het internet als een sociaal netwerk van software, mensen en inhoud. Websites als Hyves, Linked-in en Facebook hebben inmiddels laten zien hoe het internetgebruik toch weer revolutionair kan veranderen met interessante sociale en organisatorische gevolgen. Kort door de bocht stelt Web 2.0 de particuliere internetgebruiker in staat om oude vrienden terug te vinden, nieuwe te maken, daarmee snel informatie uit te wisselen en zodoende zijn of haar sociale efficiency te verhogen. Enterprise 2.0 doet iets soortgelijks. Het verhoogt de collectieve efficiency van de organisatie door collega's en andere belanghebbenden slimmer te laten samenwerken met handige internet tools en technologie.
Niet iedereen pikt deze nieuwe manier van samenwerken even gemakkelijk op. Plaats- en tijdsonafhankelijk samenwerken met collega's uit andere steden of landen via e-mail, MSN, Skype en intranet is al redelijk standaard. Het delen van documenten buiten het bedrijfsnetwerk met leveranciers, klanten en zakelijke partners via systemen als GoogleDocs of Projectplace wordt voor verstokte control freaks al lastiger te accepteren. De schakelaar moet helemaal om bij de gedachte dat je als bedrijf on demand samenwerkingsverbanden kunt aangaan met specialisten aan de andere kant van de wereld die je via wiki, weblog of communities hebt gevonden, waarmee je bedrijfsspecifieke informatie uitwisselt, maar die je misschien nooit in levenden lijve zult ontmoeten.
De impact van Enterprise 2.0 wordt vooral bepaald door het nuttige gebruik van de aanwezige contacten en informatie op intranet en internet waardoor zaken beter en sneller geregeld kunnen worden. Enterprise 2.0 krijgt dus meer kans in een innovatief ingestelde open organisatie met een "getting things done" mentaliteit dan in een gesloten omgeving waar niemand zijn nek uit steekt en veranderingen worden afgeremd. Op de steeds competitiever wordende global market zal Enterprise 2.0 dus geen loze kreet blijken.
Hoe verhoudt i-Engine zich tot Enterprise 2.0?
i-Engine als intranet levert al enorme efficiencyverbetering op door de geoliede content management systemen en eenvoudig in gebruik te nemen informatie-uitwisselingstools. i-Engine in de portal- of communityversie stelt bedrijven, verenigingen en organisaties in staat om naast directe medewerkers ook leden, partners en applicaties van "buiten" te betrekken. Vanzelfsprekend moeten bedrijfsrisico's worden afgedicht en angsten overwonnen. Maar daarna zien we dat i-Engine gebruikers de enorme voordelen van deze flexibele en eenvoudige Enterprise 2.0 functies ontdekken en benutten. Probeer het zelf maar op www.i-engine.nl.
Albert F.J. Bausch
algemeen directeur |
i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T 010-4139444
F 010-4134999
www.i-concept.nl
www.i-engine.nl
i-Concept biedt pragmatische en laagdrempelige internetdiensten en applicaties voor bedrijf en overheid en zet het intranet en portal in als universele entree tot het beheer van websites, agenda´s, relaties, documenten en bedrijfsspecifieke informatiesystemen. De focus is helder: nuttige toepassingen in betrouwbare technologie. |