Corporate Social Networking
Binnen bedrijfsnetwerken worden steeds meer Hyves-achtige social networking applicaties ingezet die ervoor zorgen dat er op nieuwe en innovatieve manieren door werknemers wordt samengewerkt. Deze corporate social networking tools worden vaak met een mooie fantasienaam op een prominente plaats binnen het intranet aangeprezen.
Microsoft noemt het ‘Town Square’, Deloitte ‘D Street’ en IBM ‘Beehive’. Duidelijke interne merkstrategieën om het gebruik onder medewerkers te stimuleren en het als onmisbaar Enterprise 2.0 kantoorgereedschap te positioneren. De inzet is overigens niet beperkt tot de ICT sector. Van overheid, bankwezen, tot productie- en handelsbedrijven. Allerlei soorten werkgevers, veelal met meerdere vestigingen en geografische spreiding, laten werknemers een uitgebreid profiel aanmaken en onderling intensief contact onderhouden op een wijze die we al kennen van Linkedin, Facebook en Myspace.
Deskundigen beweren dat de hele web 2.0 explosie zich uitbreidt van consumenten en studenten naar werknemers en de commerciële wereld. Werknemers zien bedrijfseigen sociale netwerken als een uitbreiding van de werkplek en als methode om contacten met collega’s op te bouwen en te onderhouden.
Meer dan een koffiehoek
Het is inmiddels veel meer dan een elektronisch equivalent van een koffiehoek. Bedrijven beginnen meestal met een sociaal netwerk met als doel werknemers meer betrokken te laten voelen bij het bedrijf maar daar eindigt het zelden. Contacten met collega’s opbouwen wordt steeds gemakkelijker, samenwerking tussen afdelingen wordt intensiever en eenvoudiger, het gevolg is meer innovatie. Collega’s ‘chatten’ niet alleen, ze hebben meetbaar vaker contact met elkaar en overleggen over zaken die het bedrijf beïnvloeden.
Volgens onderzoeksbureau Forrester Research kenmerkt 2008 zich vooral door een snelle toename van het aantal interne sociale bedrijfsnetwerken, hierbij verwijzend naar software suites met sociale netwerk kenmerken.
i-Concept heeft deze trend vroegtijdig zien aankomen en het eigen i-Engine platform aangepast voor corporate social networking doeleinden. Inmiddels wordt deze innovatieve functionaliteit al bij de helft van de nieuwe corporate portals ingezet.
Eerst zien dan geloven? Test het zelf gratis op www.corporateportals.eu en/of vraag een persoonlijk webinar aan.
Albert Bausch directeur |
i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T 010-4139444
F 010-4134999
www.i-concept.nl
www.i-engine.nl
i-Concept biedt pragmatische en laagdrempelige internetdiensten en applicaties voor bedrijf en overheid en zet het intranet en portal in als universele entree tot het beheer van websites, agenda´s, relaties, documenten en bedrijfsspecifieke informatiesystemen. De focus is helder: nuttige toepassingen in betrouwbare technologie. |