Portals in een Enterprise 2.0 omgeving

Portals in een Enterprise 2.0 omgeving
Aan de basis van elke Enterprise 2.0 portal ligt een mix van traditionele zakelijke systemen zoals CMS, CRM, ERP en Enterprise Information Portals die met elkaar verweven zijn en doortrokken van web 2.0 elementen.

Te denken valt aan webgemeenschappen, gehoste diensten, sociale netwerken, wikis, blogs, folksonomies en RSS feeds. In een Enterpise 2.0 webportaal vloeien Front en BackOffice in elkaar over en krjigt de eindgebruiker een portaal op maat.
Kenmerkend is verder dat een Enterprise 2.0 portaal rond één centraal toegangspunt is gebouwd. Verschillende bronnen leveren hiervoor de informatie aan die vervolgens op een overzichtelijke wijze worden gepresenteerd. Elk contact dat een bedrijf via haar Enterprise 2.0 portal met haar klanten, doelgroepen, partners en werknemers heeft, biedt weer de nodige feedback op. Hierdoor worden evaluaties sneller en betrouwbaarder uitgevoerd, klantrelaties worden verbeterd en samenwerking gestimuleerd. Dit alles maakt dat u eerder winst oogst.

De kerngedachte achter bedrijfsgerichte web 2.0 (ofwel Enterprise 2.0) is dat het, door gebruikers gestuurd en gevoed wordt, samenwerking, deelname en efficiëntie stimuleert. Enterprise 2.0 portalen voorzien gebruikers van persoonlijke werkplekken op maat, sociale netwerken met rijke webapplicaties, wikis, blogs, rss nieuws, media en meer. Het geeft bedrijven en gebruikers de vrijheid web ‘mashups’ te maken en mobiele applicaties te gebruiken en nog veel meer. Dit alles kan snel en efficiënt worden ingericht.

Sociale netwerk sites zoals MySpace en Facebook zijn goede voorbeelden van de richting waarin ook Enterprise 2.0 zich de laatste tijd heeft ontwikkeld. Het web wordt steeds vaker gebruikt als participatieplatform, waarbij het delen van kennis en het samenwerken centraal staan.

Uiteraard moet wel het bedrijfsleven deze bedrijfseigen MySpace winstgevend inzetten.

MySpace of MyBizSpace

Consumenten- en bedrijfsportalen hebben veel kenmerken gemeen. Verschillende bedrijven, zowel grote als kleine, gebruiken reeds portaal technologie om de bestaande software en web applicaties op een intelligente, overzichtelijk wijze aan de eindgebruikers ter beschikking te stellen.

Het unieke aan Enterprise 2.0 portalen is dat het bedrijven in staat stelt snel meerdere applicaties samen te brengen binnen één portaal en dat het eenvoudig te beheren blijft. Enterprise 2.0 portalen bieden bedrijven verder de ruimte om bestaande Enterprise IT systemen en databanken te koppelen en te integreren.

Verreweg het grootste verschil tussen een consumenten portaal en een Enterprise portaal heeft betrekking op de integratie van de Backoffice IT systemen. iGoogle bijvoorbeeld kan gebruikersrechten niet verifiëren via de bedrijfseigen Active Directory, ook kan data afkomstig uit deze back-office systemen niet worden geïntegreerd in iGoogle. Als dit al mogelijk zou zijn geweest, dan zijn er nog significante privacy- en veiligheidsoverwegingen om rekening mee te houden.

Bovendien willen eindgebruikers binnen het bedrijfsnetwerk de eigen vertrouwde websites en applicaties niet missen.

Experts zijn overigens eensgezind: gebruikers willen niet telkens moeten schakelen tussen de niet zakelijke persoonlijke Google, Yahoo of MSN pagina en de zakelijke variant. Het liefst zouden ze het geïntegreerd zien en als je gebruikers voor de keuze stelt dan kiezen ze steevast voor de consumentenvariant.

Wanneer is het Enterprise 2.0 

Enterprise 2.0 wordt wel "de opkomst van Web 2.0 technieken zoals blogs en wikis binnen intranetten” genoemd.

Een Enterprise 2.0 omgeving heeft de volgende kenmerken:

  • (Search) Een combinatie van effectieve Enterprise zoekmethoden;
  • (Links) Links om informatie aan elkaar te koppelen tot een informatie ecosysteem;
  • (Authoring) Laagdrempelige sociale hulpmiddelen die gebruikers helpen om content te kunnen beheren;
  • (Tags) Tags waarmee gebruikers structuur aanbrengen in de ontstane organisatie;
  • (Extensions) Uitbreidingen die spontaan relevante suggesties geven, vergelijkbaar met Amazon’s en Google's suggestie systemen;
  • (Signals) Manieren die gebruikers op de hoogte houdt van wijzigingen en aanpassingen omtrent onderwerpen van interesse. Te denken valt aan inzet van RSS feeds.

Enterprise 2.0 portals in de praktijk

Applibase’s DataMashups is een goed voorbeeld van een mashup bouwer, Salesforce Dashboard is bijvoorbeeld van hun hand. Dit is een voorbeeld van een Enterprise 2.0 mashup. Het gebruikt een webservice API om data te verzamelen. De Applibouwer vertaalt de data vervolgens in heldere grafieken. De Wiki applicatie zorgt voor een platform waar teams samen werken en gemeenschappelijk documenten beheren.

Mobiele toepassingen van web 2.0 zijn voornamelijk gericht op de behoeften van externe- en/of mobiele werknemers die toegang dienen te hebben tot het Enterprise 2.0 portaal. Deze mobiele toepassingen zijn speciaal op maat gemaakt voor mobiele apparatuur zoals mobiele telefoons, PDA’s, smartphones, laptops en andere portable apparaten en bieden met deze webportalen de gewenste toegang via het internet. Mblog is een voorbeeld van Web 2.0 technieken toegepast in een mobiele omgeving. Overige toepassingen die in dit soort portalen worden ingepast zijn MMS, SMS, E-mail en Video.

Voorlopig echter worden Enterprise portalen nog met name ingezet als dashboard om informatie samen te brengen uit de verschillende bedrijfseigen systemen. Op dit moment zie je bijvoorbeeld juristenportals waar relevante artikelen en documenten worden gepubliceerd. Elke week verschijnen weer nieuwe specialistische trainingportals variërend van een eenvoudige programmeerhandleidingen tot complexe management trainingen.

Portaal Synthese: CMS+CRM+ERP+EIP

CMS systemen, zorgen voor het beheer en opslag van websites. CRM systemen richten zich daarbij op planning en beheer van verkoopcycli. ERP systemen op voorraad controle en financiële administratie. EIP Systemen ten slotte brengen dit alles op één plek overzichtelijk samen.

Web 2.0 technologie maakt het voor u mogelijk efficienter samen te werken en kennis te delen met verschillende gebruikers in uw eigen Enterprise 2.0 portal, daarbij wordt beheer gemakkelijker en is schaalbaarheid vanzelfsprekend.  Enterprise 2.0 portals halen meer uit uw huidige bedrijfssystemen dan de som der delen.

Wanneer u meer over dit onderwerp wilt weten en wat PortalCMS voor uw organisatie kan betekenen, neem dan contact met ons op of met onze implementatiepartner i-Concept. Wij maken graag persoonlijk met u kennis.

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord