Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven verlaten. Lees hier de compacte Nederlandstalige samenvatting van het...

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.

Ook bij een optimale bedrijfsvoering blijft er altijd wel wat te wensen. Welke functionaliteit wens jij op de smartphone app voor jouw organisatie? Een mogelijkheid om een auto, werkplek of vergaderruimte te reserveren? Een e-learning of kennisquiz? Een formulier om een nieuwe collega of klant aan...

De incidentenregistratie module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitalisering app, beschikbaar als smartphone app en web app. Deze app helpt professionals op de werkvloer van bijvoorbeeld productiebedrijven en zorginstellingen om op een snelle en efficiƫnte manier...

In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra gouden tip om je portal te lanceren voor slechts 650 Euro per jaar.

We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te springen in uw lopende of nieuwe softwareprojecten. Speciaal in...

Intranet projecten voor MBO opleidingsinstituten

Het intranet is een effectief en efficient communicatiekanaal met onvergelijkbare snelheid en detailmeting per module en per gebruiker. Neem alleen al de snelheid, de kosten en het bereik in vergelijking met conventionele personeelsmagazines of nieuwsbrieven. In enkele minuten wordt een digitale nieuwsbrief verspreid naar honderden of duizenden medewerkers, waarbij later gemeten kan worden wie op welk moment wat gelezen heeft.

Het intranet biedt mogelijkheden om verbondenheid en collegialiteit te versterken. Het is bewezen in organisaties van groot tot klein dat men wel degelijk geïnteresseerd is in nieuws van de directie, maar zeker ook van (staf)afdelingen.

Een smoelenboek staat hoog genoteerd in de top tien van intranet toepassingen. Dit is niet alleen vanuit nieuwsgierigheid verklaarbaar (hoe ziet hij/zij eruit?), maar zeker ook vanuit professionele interesse.

Mindshift

Het fenomeen intranet is allang niet meer nieuw. Zichzelf respecterende organisaties hebben in de afgelopen jaren hun intranet opgetuigd of zelfs geperfectioneerd. Voor de achterblijvers is het een inhaalrace geworden. Die inhaalslag is sneller gemaakt als er voorafgaande aan, tijdens en na de implementatie van het intranet op alle niveaus op dezelfde golflengte over het concept intranet wordt gedacht en gesproken. Dat vergt in veel gevallen een drastische mindshift. Visualiseren en concretiseren helpen daarbij.

Concretiseer en visualiseer

Intranet is geen interne website met statische pagina’s, maar het hart van de interne informatie- en communicatievoorziening en tevens het portaal voor diverse back-office toepassingen zoals de opleidingengidsen, sitebeheer, distributielijsten, enquêtes en online formulieren. Concrete toepassingen zijn:

  • Nieuws over, voor en door uw ROC, per afdeling, per branche, per project etc.
  • Regio- en vaknieuws, automatisch elk uur geactualiseerd met hulp van KennisNet en op maat gepresenteerd.
  • Handige voorzieningen zoals smoelenboek, bestandsbeheer (bijv. voor standaardbrieven), evenementenkalender (bijv. voor aankondiging van het personeelsfeest), tutorials/e-learning (bijv. "Hoe werkt de printer"), en onkostendeclaraties.
  • Tijds- en kostenbesparende virtuele werkplekken voor afdelingen en teams (taken, agenda, documenten, discussie) waardoor ook telewerk mogelijk wordt.
  • Centraal contentbeheer van publieke sites, projectsites, intranetcontent, opleidingengidsen, locatiegidsen, helemaal tot aan de verwerking van aanmeldingen voor nieuwe studenten.
  • Efficiënt contact met studenten via een poort naar studentenintranetten, die per branche en locatie gestructureerd zijn. Hierin worden roosters en cijferlijsten gepubliceerd. Laagdrempelig, maar zeer gericht en zonodig gepersonaliseerd.

Maak secundaire voordelen inzichtelijk

Vaak worden secundaire (beheers)voordelen over het hoofd gezien, terwijl deze helder kunnen worden gepresenteerd. Bijvoorbeeld, via het intranet is het mogelijk om een consistent gebruikersbeheer te organiseren door mutaties toe te staan op het niveau van centraal (HRM: personeelsnummer), branche (juiste persoonsgegevens en afdeling), team (teamleider koppelt collega's aan zijn teams) en zelfs individu (Jan Jansen plaatst zijn verkorte CV en bepaalt binnen grenzen zelf hoe hij zijn intranet indeelt). Voor vele ROC's is al gebleken dat dit een enorme stap voorwaarts zou betekenen in tijds- en kostenbesparingen.

Toon de financiële voordelen in ROI en TCO calculaties

Inrichting en beheer van werkplekken is duur (PC's, software, netwerkaccounts, support). Het intranet levert centraal op afroep specifieke functionaliteit bij de gebruiker en is daardoor vele malen goedkoper. Vanuit het beheersperspectief zou een parallel kunen worden getrokken met de wijze waarop ICT-beheersorganisaties hun jaarlijkse kosten per werkplek inschatten. Dit gaat in de BVE-sector vaak om meer dan 2500 euro per persoon per jaar. Bij een intranet zou het om 5 euro per persoon per jaar kunnen gaan.

Lees hier meer over ROI en TCO calculaties.

Een echte aanrader om snel inzicht te krijgen is het intranet whitepaper.

Neem contact met ons voor een kosteloze presentatie "Intranet Best Practice & Lessons Learnt"

Lees ook

Bij 5000 studenten die jaarlijks 3 voortgangsrapporten en 1 examenrapport ontvangen en waar per rapport minimaal 15 minuten tijd bespaard wordt, levert de centrale oplossing al snel een kostenbesparing op van 75.000 Euro op...

Zoek op trefwoord