6 principes digital services ontwikkeling

1. Anticipeer op gebruikersbehoeftes
Onze diensten zijn er voor iedereen en de digitale diensten voor onze klanten moeten dat dus ook zijn. We starten daarom met een gebruikersonderzoek, passen "personas" toe en testen veelvuldig. Toegankelijkheid heeft altijd prioriteit en we bouwen niets dat niet echt nodig is. Onze focus ligt op individuele behoeftes, we ontwikkelen persoonsgebonden oplossingen met features, functionaliteit en content die echt het verschil maken.
2. Bouw eenvoudige oplossingen
Klanten verwachten dat onze diensten snel, efficiënt en gemakkelijk in gebruik zijn. Hun online beleving moet dat dan dus ook zijn. Wij werken hard om alles zo moeiteloos en intuïtief mogelijk te maken. Zo moet de visuele presentatie consistent en intuïtief zijn en voor elke gebruiker vertrouwd aanvoelen.
3. Wees duidelijk en houd het simpel
Mensen verwachten van professionele dienstverleners dat ze vriendelijk en toegankelijk zijn en digitale diensten moeten hier een afspiegeling van zijn. Gebruik duidelijke en ter zake doende taal, zeker online want je communiceert immers met echte mensen. Mensen waar je veel eerder een click mee hebt als je je menselijk opstelt, menselijk reageert en je je begrijpelijk uitdrukt.
4. Ontwerp voor onderweg
De moderne mens werkt en communiceert steeds vaker onderweg. Denk erover na wanneer en op welke mogelijke plekken je klanten je diensten gebruiken. Zijn ze gehaast, bezig met het plannen van een avondje uit of checken ze net hun Facebook? Wees bewust van de context en zorg voor relevantie en maak alles zo snel en lichtgewicht mogelijk.
5. Bouw aan vertrouwen
We willen dat iedereen het meeste haalt uit onze diensten, het geven van accurate, consistente informatie is essentieel. We gebruiken API's waardoor onze digitale diensten makkelijk zijn te integreren en "up to date" te houden. Toon precies hetzelfde wat gebruikers van onze medewerkers horen, wat zij zelf zien of bijvoorbeeld lezen op Twitter. Zo bouw je aan vertrouwen en maak je dat jij dé informatiebron bent als het gaat om jouw diensten.
6. Verbeter voortdurend
Wat wij in feite doen is altijd blijven doorontwikkelen, maar dat is niet een doel op zich. Begin klein, test vroegtijdig maar boven alles, blijf verbeteren. Wees gevoelig voor feedback en leer van wat anderen zeggen en doen. Kleine verbeteringen stimuleren innovatie, ze verkleinen risico's en helpen bij het ontwikkelen van oplossingen voor toekomstige behoeftes.
Vooruit, we hebben nog 2 extra principes als toegift.
Denk voorbij functionaliteit
Wij zijn enthousiast over onze diensten, natuurlijk willen wij dat onze klanten dat ook zijn. Onze medewerkers bereiken dit door expertise te delen, hun vriendelijke benadering en af en toe een grapje te maken. Digitaal werken betekent niet dat je ineens onpersoonlijk en humorloos alleen functionaliteit biedt. Grijp elke kans aan om je online dienst interessant, leuk en gebruiksvriendelijk te maken.
Doe meer met minder
Uiteindelijk bouwen we onze diensten met het geld van onze klanten en zij verwachten, volledig terecht natuurlijk, waar voor hun geld. Wees daarom slim en wendbaar - focus op de belangrijkste zorgen van je gebruikers, werk modulair en ontwikkel rond API's. Niet jouw creativiteit overboord gooien, maar deze slim inzetten om je klanten waar voor hun geld te geven.