Yahoo strijdvaardig richting social media

Yahoo strijdvaardig richting social media
Yahoo, ooit 's werelds grootste internetbedrijf, heeft het de laatste tijd moeilijk. Door de explosieve groei van Google is Yahoo haar positie als favoriete zoekmachine in de VS kwijtgeraakt. Yahoo erkent dit gegeven en kondigde onlangs een herpositionering als speler in de sociale netwerk industrie aan. Dit zal gepaard gaan met overnames en eigen ontwikkelingen.

De enorme duikeling van het marktaandeel ten faveure van Google leidde tot een grote daling van de aandelenkoers en dat maakte Yahoo weer aantrekkelijk als overnameprooi voor met name Microsoft.

De langdurige onderhandelingen met Microsoft hebben uiteindelijk geresulteerd in het ontslag van Jerry Yang en een behoorlijk deel van Yahoo’s personeel. Yahoo moest dus wel iets nieuws verzinnen en kondigde onlangs aan haar diensten uit te breiden richting de uiterst populaire sociale netwerken. 

Reuters meldt dat Yahoo bedrijven wil overnemen die kunnen helpen om Yahoo als speler in de sociale netwerkindustrie te positioneren en zal de eigen producten hieraan aanpassen. Yahoo’s CTO Ari Balogh meldde aan Reuters dat het nu een goede tijd is om te kopen.

Balogh wilde geen specifieke namen van bedrijven noemen waar Yahoo op aast, maar meldde echter wel dat er concrete besprekingen gaande zijn met diverse bedrijven over mogelijke samenwerking. Een van de mogelijke ontwikkelingen betreft het uitbreiden van het Yahoo platform met basis (kantoor) toepassingen naast de zoekmachinefunctionaliteit.

Balogh zegt, “Ik kan u verzekeren dat er enkele overnames op stal staan, en we zullen ook een en ander intern ontwikkelen”.

Yahoo geeft toe dat Google gewonnen heeft in de huidige zoekmachinestrijd. De toekomst bestaat echter uit meer dan ‘10 blauwe links’. Baglogh zegt: ‘Wat ik u wil melden is dat, de kern van een goede online ervaring niet noodzakelijkerwijs bestaat uit de huidige zoekmethode alleen. Ik geloof dat de zoekervaring een stuk rijker gaat worden. Er zijn zeker nog 1 a 2 ronden te gaan in de zoekmachinestrijd en dat is waar wij ons op focussen’.

Yahoo’s winst is gedaald, maar dat geldt voor alle bedrijven in de huidige economische situatie. Yahoo verdiende $118 miljoen in het eerste kwartaal van 2009, een daling van 13% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Balogh meldt verder dat Yahoo een Fantasy sports applicatie voor de iPhone zal uitbrengen dit jaar. Yahoo zal ook diensten uitbrengen die persoonlijke voorkeuren synchroniseert tussen PC en telefoon.

Balogh vertelde verder: “Gezien de hoeveelheid geweldige applicaties die we al hebben en nog gaan maken, gepaard met alle kennis en ervaring binnen Yahoo, stel ik dat we nu worden ondergewaardeerd”

Yahoo meent dat haar grote aantal gebruikers haar een voorsprong biedt op het gebied van sociale netwerken en dat snel een basis sociaal netwerk kan worden uitgebracht met “tuck-ins” van interessante applicaties ontwikkeld door derden.

Balogh zegt, “We ontvangen verzoeken van bedrijven waar de meesten nog nooit van gehoord hebben en we werken extra nauw samen met bekende bedrijven”.

Veel mensen geloven nog steeds dat er een zoekmachinedeal met Microsoft op komst is. Steve Balmer heeft reeds aangegeven dat zo'n deal nog niet helemaal van de baan is, maar Balogh weert dat af: "Dat moet dan eerst nog goedgekeurd worden door onze raad van commissarissen".


Bron: http://www.dailytech.com/

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord