Sociale netwerken en blogs populairder dan E-mail

Sociale netwerken en blogs populairder dan E-mail
De hoeveelheid tijd besteed aan sociale netwerk sites en blogs groeit drie keer zo snel als internet zelf. Ongeveer 10% van alle online tijd wordt al besteed aan sociale netwerken en blijft toenemen.

De hoeveelheid tijd besteed aan sociale netwerk sites en blogs groeit drie keer zo snel als internet zelf. Ongeveer 10% van alle online tijd wordt al besteed aan sociale netwerken en blijft toenemen.

 

Meer dan twee derde (67%) van de wereldwijde online gemeenschap maakt gebruik van gemeenschap sites. Bezoek aan deze sites, hieronder vallen zowel sociale netwerken als blogs, is inmiddels de op drie na populairste online bezigheid geworden. In populariteit wordt hiermee zelfs het gebruik van e-mail voorbij gestreefd.

De groei van gemeenschap sites bedraagt twee maal dat van de vier populairste categorieën internet gebruik (Zoeken, Portals, PC software en E-mail). Dit schrijft The Nielsen company in “Global Faces and Network Places.” Het rapport zet voor het eerst de reikwijdte en evolutie van sociale netwerken op de kaart.


Evolutie

“Sociale netwerken vormen inmiddels een fundamenteel onderdeel van de wereldwijde online ervaring” zo stelt John Burbank, CEO van Nielsen Online. “Terwijl twee derde van de online gebruikers wereldwijd gebruik maakt van sociale netwerk sites en blogs, lijkt de toename in bestede tijd aan dergelijke sites niet af te nemen.”

Sociale netwerken hebben wereldwijd de online activiteiten blijvend veranderd en de consumenten ervaring eveneens.


Marktonderzoek

“Volgens het Nielsen rapport wordt Facebook, ’s werelds meest populaire sociale netwerk, per maand bezocht door 3 van 10 internet gebruikers. Dit geldt over alle 9 markten waarvoor Nielsen het gebruik van sociale netwerken bijhoudt. Orkut beheerst 70% van de Braziliaanse markt.

Het rapport dat vanaf 9 maart jl. beschikbaar is biedt inzicht in de veranderende grootte en samenstelling van de wereldwijde gebruikersgroep van sociale netwerken en de toename in bestede tijd. Het rapport analyseert ondermeer hoe de belangrijkste spelers presteren en wat adverteerders en uitgevers kunnen doen om mee te liften op het succes van het sociale netwerk fenomeen.

Enkele resultaten:
  • Eén van elke 11 minuten online wereldwijd wordt besteed aan sociale netwerken en blog-sites.
  • Het sociale netwerk en blog publiek verbreedt zich met name in leeftijd: de grootste toename is waargenomen onder de groep 35 - 49 jarigen (+ 11,3 miljoen).
  • Mobiel internet vertegenwoordigt een steeds groter aandeel van deze groei. Nielsen concludeert dat gebruikers van mobiel internet in het Verenigd Koninkrijk het meest geneigd zijn om hun toestel te gebruiken om sociale netwerken te bezoeken. 23% (2 miljoen mensen) doen dit al, vergeleken met 19% in de VS (10,6 miljoen mensen).

De cijfers tonen verder een grote toename ten opzichte van voorgaand jaar. De toename op jaarbasis bedraagt 249% in het Verenigd Koninkrijk en 156% in de VS. “Sociale netwerken groeien niet alleen snel, ze evolueren.

Een steeds breder publiek voelt zich aangetrokken en het aantal interessante functies neemt ook toe”, zegt Alex Burmaster, auteur van dit onderzoek Communications Directeur voor EMEA van Nielsen Online.


Aanleiding

“We voelden ons geroepen om sociale netwerken wereldwijd onder de loep te nemen met het oog op de effecten die deze hebben voor onze uitgeverij en marketing klanten.”

Onder de markten die Nielsen onderzocht bleek Brazilië koploper, met 80% van de internetgebruikers in Brazilië maakt gebruik van gemeenschap sites.
(Zie schema 1)


In December 2008 bereikte gemeenschap sites 67 procent van de wereldwijde online gemeenschap vergeleken met 61 procent in Dec. 2007.

In Dec. ‘08 bereikte gemeenschap sites 67 procent van de wereldwijde online gemeenschap vergeleken met 61 procent in Dec. ’07.


De gemiddelde tijd besteed aan sociale netwerken en blogs is eveneens het grootst in Brazilië. Bijna 1 op de vier ( 23%) van de totale online bestede tijd werd aan gemeenschap sites gespendeerd (zie Grafiek 2).


In 2008 Duitsland lag procentueel de grootste toename van sociale netwerken en blogs. Maakte in Duitsland in december 2007 nog 39% van de internetters gebruik van gemeenschap sites in december 2008 was dit aantal gegroeid naar maar liefst 51%. Dit is een relatieve groei van 29% (zie grafiek 2).


Van  December 2007 tot December 2008 nam het wereldwijde aandeel in online tijd onder Gemeenschap sites  toe met  38 percent
 

Van  Dec. ‘07 tot Dec. ‘08 nam het wereldwijde aandeel in online tijd onder “Gemeenschap sites”’ toe met  38 percent


Meer informatie over dit onderwerp en het volledige onderzoek is gratis te downloaden op het blog van Nielsen


Bron: Nielsen Wire

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord