Bedrijfsleven ontdekt kracht Widgets
Widgets zijn kleine applicaties voor eenvoudige en veelvoorkomende taken en geven snel toegang tot veelgevraagde informatie. Neem de Buienradarwidget die ook in PDA versie bij de organisatoren van evenementen populair is. Ook in de financiële wereld groeit het gebruik van widgets. De Rabobank loopt daarmee in Nederland voorop. Volgens Microsoft gaan steeds meer bedrijven hun eigen widgets maken.
De populairste widget die Microsoft in Nederland aanbiedt, is die van de 'buienradar'. Deze is sinds de lancering van Windows Vista bijna 90.000 keer gedownload. Het gaat in dit geval om een desktopwidget die zichtbaar is in de sidebar van Windows Vista. Andere vrij populaire Microsoft widgets zijn een radiospeler en een Nu.nl-nieuwslezer.
Het aantal van 90.000 lijkt laag, maar is relatief hoog als gekeken wordt naar het totaal aantal gebruikers van Windows Vista in Nederland. Hoeveel dat er precies zijn, maakt Microsoft niet bekend. Het aantal gebruikers kan echter niet 'in de miljoenen' liggen, aangezien Vista pas zo'n vijf maanden geleden op de markt is gebracht.
Dat relatief veel gebruikers van Vista een widget gebruiken, komt omdat de widgets goed onder de aandacht worden gebracht van de gebruikers van het besturingsprogramma. Wie voor het eerst Vista opstart, ziet al een aantal voorbeeldwidgets in het scherm van Vista staan. Wie de sidebar (een strook aan de rechterkant van het Vista-scherm) bekijkt, wordt geattendeerd op andere widgets.
Naast desktopwidgets, biedt Windows ook widgets aan voor een persoonlijke startpagina binnen Windows Live (Live.com) en widgets voor Live Spaces (voorheen MSN Spaces), de weblogpagina's die zijn gekoppeld aan messenger. Het gebruik van widgets binnen deze omgevingen is echter nog vrij laag, met zo'n 10.000 downloads van de populairste widget. In totaal zijn er zo'n 2,3 miljoen actieve gebruikers van Live Spaces. Wellicht dat dit lage gebruik te maken heeft met de relatieve onzichtbaarheid van de mogelijkheid om widgets te downloaden.
De Rabobank lanceerde begin dit jaar een widget voor Windows Vista. De widget geeft de gebruiker via de desktop toegang tot Rabo beleggers-tv. De Rabobank wil binnenkort een stap verder gaan en een selectie van zo'n tien widgets gaan aanbieden. Dat zijn widgets die toegang geven tot bankdiensten, maar dat kunnen ook gesponsorde widgets zijn. Dus widgets waar de Rabobank logo en naam aan verbindt.
Naar verwachting gaan bedrijven steeds vaker hun website 'opknippen' in widgets. Zodoende kan een gebruiker een selectie maken van de 'onderdelen' van een bedrijf die voor hem relevant zijn. Die onderdelen kan iemand binnen een gepersonaliseerde webpagina plaatsen, maar ook op de desktop.
Bron: Emerce