Inkooporganisaties bieden 90 procent besparing op internet software
Nederland telt duizenden Inkooporganisaties en coöperaties die hun leden enorme besparingsmogelijkheden bieden door de collectieve inkoop van zaken als energie, kantoorartikelen en verzekeringen. In enkele gevallen worden er softwarepakketten met korting aangeboden, maar er liggen echte besparingskansen nu Cloud Computing en Software as a Service in opkomst zijn. Dat laat zich als volgt verklaren.
Een inkooporganisatie vertegenwoordigt al snel tientallen of zelfs honderden bedrijven uit eenzelfde branche of bedrijfskolom. Deze bedrijven gebruiken branchegerichte softwarepakketten die veelal voor hen op maat zijn gemaakt door verschillende leveranciers. Dat maatwerk kan een stuk goedkoper als het wordt gemaakt voor meerdere gebruikers ineens bij een internet software ontwikkelaar die intelligent gebruik maakt van moderne softwaretechnieken.
Met cloud computing kan nog eens extra worden bespaard als de infrastructuur ineens voor grotere gebruikersaantallen kan worden ingericht en centraal kan worden onderhouden.
De inkooporganisatie zou aan leden de volgende internet software kunnen bieden:
- Professionele website voor optimale weergave op desktop PC, tablet en smartphone
- Webshop waarbij het assortiment centraal kan worden ingekocht met extra kwantumkorting
- Webmodules zoals
- Online supportformulieren
- Social media koppeling en ondersteuning
- Nieuwsbrief aan- en afmelding
- Inlogmogelijkheid voor klanten en prospects
- Koppeling met betaalsystemen zoals Multisafepay
- Intranet voor samenwerking binnen teams met o.a. nieuws, contactlijsten, planning, documenten en kennishandboeken.
- Intranet maatwerkmodules zoals
- Koppeling en synchronisatie met externe systemen zoals Exact
- Koppeling met content management en catalogusbeheer
Een setup zoals hierboven kost al snel eenmalig € 20.000 en jaarlijks € 4.000 aan hosting en support kosten. Bij een collectieve aanpak van minimaal 10 leden is al een besparing van 50% mogelijk. Bij grotere schaal kan de besparing tot 90% oplopen.
Unieke aanpak
Onze aanpak behelst een centrale portaalomgeving per inkooporganisatie waarin een groot aantal intranets, websites en webmodules kan worden aangeboden en beheerd. Uniek hierin is de grote mate van keuzevrijheid van de deelnemende bedrijven. Ze kunnen zeer flexibel de eigen huisstijl en eigen softwaremodules inpassen. Duur eigen maatwerk kan door collectief goedkoper maatwerk worden ondervangen, maar is dus niet uitgesloten.
Praktijkvoorbeeld inkooporganisatie
Het betreft een inkooporganisatie voor Nederlandse horecabedrijven waarvan de deelnemers niet-concerngebonden hotels, conferentiecentra, restaurants, bungalowparken, zorginstellingen en golfclubs zijn. Het bedrijfsdoel is inkoopactiviteiten van deelnemers te combineren tot grote volumes, waardoor met leveranciers door heel Nederland per productgroep gunstige afspraken gemaakt kunnen worden wat betreft prijs, kwaliteit en service.
Deze afspraken zijn voordeliger dan de afspraken die de afzonderlijke deelnemers ooit zouden kunnen maken. Deelnemers van de inkooporganisatie plaatsen dagelijks hun bestellingen rechtstreeks via de efficiënte inkoopportal bij de aangesloten leveranciers.
Medio 2013 telt de organisatie 150 deelnemers met een jaarlijkse aanwas van 10 tot 15 nieuwe deelnemers. Er zijn ruim 90 overeenkomsten afgesloten met leveranciers in het hele land.
Meer weten?
Benieuwd naar uw besparingsmogelijkheden met (web)software via inkooporganisaties? Neem contact op en laat ons vrijblijvend uw business case onderzoeken.