Intranet en portal snel terugverdiend
Opbouw kosten en doorlooptijd
De opbouw van de eenmalige en periodieke kosten van een gemiddeld corporate portal project is redelijk recht toe recht aan.
Eenmalige kosten | Periodieke kosten | |
Installatie, configuratie en opzet | Applicatie huur en licenties | |
Ontwerp en grafische werkzaamheden | Onderhoud | |
Ontwikkelwerkzaamheden en bouw templates | Support (optioneel) | |
Overleg, planning, advies en ondersteuning |
|
Afhankelijk van de complexiteit, inzet van interne resources en de toegepaste ontwikkelmethodiek varieert de doorlooptijd van 2 weken tot 2 maanden. Dat was in het verleden wel eens anders, waarbij doorlooptijden van een jaar geen uitzondering waren.
Kosten nader uitgewerkt
Onderstaand treft u een eenvoudig rekenvoorbeeld aan voor een organisatie met 200 medewerkers. In de berekening gaan we uit van 228 werkdagen per jaar en een gemiddelde kostprijs van € 15 per uur voor eigen medewerkers.
Het geeft een voorzichtige schatting van de kostenbesparingen die haalbaar zijn in het eerste jaar.
Investeren in een corporate portal levert een rendement van maar liefst 284% op in het eerste jaar en explosief toenemend in de jaren daarna.
De moeite waard
Bovenstaand overzicht is slechts een rekenvoorbeeld. Echter, deze rekenoefening is zonder veel fantasie voor elke organisatie te doen en zeker de moeite waard. Ongetwijfeld zal ook dan blijken dat kleine tijdsbesparingen in dagelijkse handelingen voor medewerkers tot enorme kostenbesparingen zullen leiden. In de regel kan een corporate portal al binnen 6 maanden terugverdiend zijn.
Interesse in de mogelijkheden voor uw organisatie om een eigen corporate portal te realiseren en kosten te besparen?
Neem dan contact op en laat u adviseren.