Kantoorsoftware via het web wint terrein

Microsofts kantoorsoftware Office gaat een roerige tijd tegemoet nu verscheidene concurrenten gratis web- en pc-software op de markt brengen. IBM intensiveert de strijd om de grootzakelijke markt, Google en Yahoo het echelon daar onder. Ook Salesforce.com mengt zich in deze strijd met kantoorsoftware via het web die ook nog eens als maatwerk ingepast kan worden in de specifieke bedrijfsprocessen.
IBM met gratis kantoorsoftware
Kort na de aankondiging dat Google Docs & Spreadsheets is uitgebreid met een gratis online kloon van Powerpoint, maakte IBM bekend gratis kantoorsoftware uit te brengen. Belangstellenden kunnen behalve een tekstverwerker, database- en spreadsheetprogramma ook een dia-programma downloaden.
Het IBM-softwarepakket is Symphony gedoopt en bevat bovendien Lotus Notes, IBM's variant op Microsoft Outlook. Net als met Outlook kunnen gebruikers van Symphony vanuit één en hetzelfde programma op hun pc samenwerken aan documenten met collega's en communiceren over hun handelingen.
IBM Symphony is gebaseerd op de open source suite OpenOffice, eveneens een gratis download. Tegen betaling biedt IBM technische ondersteuning bij de gratis producten. Notes heeft wereldwijd 135 miljoen gebruikers.
Open source concurrerend
Diezelfde kantoorsoftware geeft ook Google weg met zijn bulkdownload Google Pack. Pack is een grote gratis download met, volgens Google, essentiele software. Daaronder valt ook de kantoorsoftware StarOffice. StarOffice is ontwikkeld door Sun Microsystems en was tevens de technische basis achter het open source-pakket Open Office.
Naast IBM met Symphony en Google met Docs & Spreadsheets knaagt een derde concurent aan Microsoft dominante marktpositie op de zakelijke markt.
Yahoo koopt e-mailprofessionals
Yahoo maakte gisteren bekend zich verder op het MKB, ISP's en universiteiten te richten met de overname van e-mailbedrijf Zimbra. Zimbra biedt eenvoudig en snel te gebruiken e-maildiensten die concurreren met Outlook. Yahoo legde 350 miljoen dollar op tafel voor de overname.
Yahoo heeft wereldwijd 250 miljoen gebruikers van zijn online maildiensten, onder wie ook veel Nederlanders.
Microsoft lijdt niet
Van de online en gratis varianten van Microsoft Office is bekend dat ze niet alle functies bevatten die de Microsoft-software biedt. Daar staat tegenover dat vrijwel niemand álle functies van Office gebruikt, maar meestal de meest basale functies. Die zitten wel in de gratis varianten.
In het jaar eindigend op 30 juni 2007 had Microsoft 71 miljoen exemplaren verkocht van zijn Office-pakket. De goedkoopste versie daarvan bij webwinkel Bol.com kost tegen de 160 euro. Duurdere, zakelijke, edities kosten ruim boven de 500 euro.
Een van de betere online kantoordiensten is Zoho.com. Dit bedrijf, in Indiase handen, is een zelfstandige onderneming.
i-Concept spint garen bij deze ontwikkeling
i-Concept is als leverancier van portals volledig onafhankelijk van technologieleveranciers en past naar believen Microsoft's Sharepoint, J2EE compliant ColdFusion van Adobe of open source technologie van Moodle toe. De webapplicaties die binnen deze portals worden aangeboden mogen ook van grote pluriformiteit getuigen, zolang ze maar de wensen van de eindgebruiker in vervulling doen gaan en er dus sprake is van nuttige webtools op basis van solide technologie.
Bron: Computable