Mobile app exchange groeit harder dan muziekdownloads

In 2003 lanceerde Apple de iTunes Store, een online muziekwinkel, waarmee Apple al in de eerste maand voor € 23 miljoen aan muziek verkocht.
Finse onderzoekers berekenden onlangs dat het aantal apps gedownload uit de iTunes Store binnenkort het aantal muziekdownloads zal overschrijden.
Het schijnt dat de de App Store hetzelfde aantal downloads heeft bereikt in 2,2 jaar, waar de iTunes Music Store ruim vijf jaar voor nodig had en als de trend zich voortzet dan zal voor het einde van het de omzet in beide Stores € 10 miljard zijn.
Het succes van de Stores wordt verklaard door de relatief lage gemiddelde prijs van een iPhone of iPod app van slechts € 0,79, waardoor gebruikers het vaak niet erg vinden iets te kopen wat ze niet direct nodig hebben of meteen weer verwijderen.
Een ander belangrijk verschil tussen de apps en muziekfragmenten is dat de gemeenschap van app-ontwikkelaars veel groter is dan muzikanten. Er worden talloze apps ontwikkeld door bedrijven, maar ook door studenten, freelancers en andere hobbyisten. Vele van deze apps worden gratis aangeboden of in de vorm van freeware, waarmee een vrijwillige donatie wordt gevraagd. Dit stimuleert een enorme onderlinge uitruil van kennis en ervaring. Zijn Apple en Microsoft berucht om hun geslotenheid, zo predikt Google juist openheid met haar Apps Marketplace voor apparaten die op Android werken. Het zal dan ook niemand verbazen als er binnen afzienbare tijd meer apps voor Android beschikbaar zijn dan voor iPhone en iPad.