Neelie Kroes pusht EU-commerce

“De digitale economie biedt een enorm economisch potentieel, maar consumenten en bedrijven kopen nog te vaak niet bij ondernemers in andere lidstaten. Ze lopen nog te vaak tegen juridische barrières aan” zo meldt Kroes. Daarnaast kampen consumenten vaak nog met elektronische betalingsproblemen en verschillen in contractuele rechten.
Recent onderzoek schetst het beeld waarin 60% van het digitaal winkelend publiek niet in staat is buiten Nederland bestellingen te plaatsen en deze geleverd te krijgen. Omgekeerd ligt dit percentage nog hoger. Betalingsproblemen komen vooral doordat er exclusief gebruik wordt gemaakt van nationale betalingsmethodes.
Tweede speerpunt van EU commissaris Neelie Kroes richt zich op de internettoegang. Per 2013 moet iedereen in de EU toegang kunnen hebben tot breedband internet. De digitale EU markt zal hierdoor alleen maar groeien.
i-Concept volgt de Europese ontwikkelingen op het gebied van e-commerce nauwgezet. Bij grensoverschrijdende projecten, zoals bijvoorbeeld de verkoop van Heinz EK-voetbalshirts in Oostenrijk, Zwitserland en Portugal, moeten er al te vaak obstakels worden geslecht. De betalingsproblematiek kan grotendeels worden opgelost door de inzet van een Europees ingestelde payment provider zoals Ogone. Voor elk project moeten de logistieke en juridische puzzelstukken altijd weer goed gelegd worden. Het is daarom prettig dat we daarbij in de toekomst hulp krijgen van een landgenoot. Elke hulp die leidt tot vereenvoudiging is welkom.
In haar vorige positie stond Neelie Kroes jarenlang lijnrecht tegenover grote ICT bedrijven als Microsoft. Naar verwachting zal ze bij haar nieuwe klus geen weerstand uit de ICT branche hoeven te verwachten.