Sociaal bedrijfsintranet breekt door

Tony Ward keynote speaker op Intranet Congres Entopic sprak over de inzet van sociale media binnen bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven tegenwoordig beschikt over een blog. Een toename van 10 procent vergeleken met het jaar daarvoor.
Web 2.0 ontwikkelingen op het internet sijpelen de laatste jaren steeds verder door binnen bedrijven. Grote organisaties zoals IBM en Wallmarkt zijn een goed voorbeeld van wat web 2.0 binnen bedrijven kunnen en doen. Drempels worden lager en kennis vrijer gedeeld. De voordelen voor bedrijven zijn groot.
Sociaal intranet wordt mainstream
De helft van de bedrijfsintranetten gebruiken tegenwoordig een wiki of digitaal handboek, een toename met 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Verwacht wordt dat deze groei dit jaar sterk zal toenemen. Het sociale bedrijfsintranet breekt door.
Ongeveer 23% van de intranetten beschikken al over sociale netwerk-functies, een toename van 20 procent. "Mensen gebruiken sociale media in hun dagelijkse leven. Vooral voor de jongere generatie is het een way of life", aldus Tony Ward.
Toegankelijkheid van informatie
Met name geografisch verspreide organisaties hebben voordeel bij een eigen sociaal intranet. Geografische en organisatorische barrières verdwijnen of worden in ieder geval significant lager. "Mensen vinden hiermee sneller hun weg naar de informatie" zegt Ward.
Web 2.0 tools binnen het bedrijfsintranet besparen bedrijven veel geld. Ward noemt een voorbeeld over een vraag in een blog over welke vertalingsoftware aan te schaffen. "Er kwam een antwoord terug waarmee 100.000 dollar werd bespaard." De kennis binnen de organisatie werd hiermee zeer succesvol aangeboord en benut.
Kwaliteit kan beter
Ward stelt dat ongeveer 20 procent van de gebruikers van sociale intranetten ontevreden is over de kwaliteit van de geboden tools. Dat is nog veel te hoog en kan dus beter.
De oorzaak moet volgens Ward gezocht worden in het feit dat er onvoldoende kennis bij bedrijven aanwezig is over wat werknemers echt nodig hebben en zullen gebruiken. Managemers zullen werknemers beter moeten volgen om zo beter aan te kunnen sluiten bij wensen en behoeften.
Omdat er nog weinig goede business cases over sociale media tools binnen het intranet zijn, heeft het management het moeilijk om een koers uit te zetten. Het advies aan bedrijven is om vooral eerst duidelijk te definiëren wat het doel is dat bereikt moet worden en dan pas te beginnen met de bouw van een sociaal intranet.
Toekomst
Essentieel voor uw bedrijfsresultaat is het optimaal samenwerken tussen collega´s. Voorspellingen luiden dat de "nieuwe organisatie" effectiever worden door de creativiteit van de werknemer toe te passen. Ze kunnen daardoor sneller met betere producten komen en de traditionele organisaties voorbij streven. Inspelen op ontwikkelingen in de markt wordt veel eenvoudiger en doeltreffender. Capaciteiten en creativiteit worden optimaal benut, traditionele organisaties hebben zo het nakijken.
Bedrijven en instellingen doen er verstandig aan een vaste plek binnen hun intranet te geven aan sociale media en web 2.0 tools. Gaan organisaties daarin niet mee, dan krijgen ze er last van. Veel bedrijven zijn georganiseerd volgens theorieën van twintig jaar geleden. Er zijn inmiddels nieuwe vormen van samenwerken, die veel minder overhead kennen.
De oude manier van webredactie en content management is voorbij. De intranetten die nu nog worden gecontroleerd door de communicatie afdeling zullen ophouden te bestaan. Het era van communiceren naar mensen is voorbij. Met de komst van het sociale web, houden mensen er niet meer van om tegen gecommuniceerd te worden. Het gaat om het structureren en organiseren van content. Zorg dat je mensen zo ver krijgt dat ze zelf dingen ondernemen.
Meer weten?
U wil meer weten over dit onderwerp? Of wellicht wil u weten hoe u binnen uw organisatie de voordelen plukt van sociale intranettoepassingen? Neem dan vrijblijvend contact met i-Concept op voor een advies op maat.
Bron: Emerce