Sociale media bevorderen innovatie werknemers

Dit blijkt uit een onderzoek dat TNO de afgelopen 2 jaar uitvoerde onder ruim 3.000 werknemers in Nederland. Naast het al dan niet bevorderen van innovatie door sociale media onderzocht TNO ook of, en in welke mate, het gebruik van sociale media leidt tot ‘informatie overload’ en emotionele uitputting. Voor dit negatieve effect werd door de onderzoekers geen causaal verband gevonden.
Goed balans sleutel tot succes
Innovatiedirecteur Arbeid bij TNO Paulien Bongers zegt: “Sommige instellingen hebben het hele proces dat een werknemer moet volgen van a tot z vastgelegd in protocollen. Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis. Inzet van social media leidt tot langere en meer veelvuldige contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën.”
Het gebruik van social media in organisaties waar de workflow en de ERP software door middel van protocollen gedrag voorschrijven, beperkt innovatief gedrag het meest.
De sleutel tot innovatie is te vinden in de juiste balans tussen noodzakelijke protocollering en gebruik van sociale media.
Meer weten?
PortalCMS software is bij uitstek geschikt om bedrijven en instellingen te helpen om deze optimale balans te vinden. Wenst u te weten hoe wij dit ook voor u kunnen realiseren?
Neem dan contact op via www.i-concept.nl/contact.