Web 2.0

Als je de ontwikkelingen op internet volgt, is Web 2.0 een term waar je de laatste tijd niet omheen kunt. Wat moet je verstaan onder Web 2.0 en wat kan je ermee? Volgens de een is web 2.0 slechts een marketingterm verzonnen door een uitgever die in 2004 in Californië een congres organiseerde en naar een pakkende titel zocht. Web 2.0 bestaat volgens hen niet en spreken daarom ook over zeepbel 2.0.
Anderen zijn juist enthousiast over web 2.0 en zeggen dat de term de nieuwe en bijzondere mogelijkheden van internet als sociaal netwerk weergeeft. Volgens hen ontwikkelt Web 2.0 internet tot een medium zoals het bedoeld is, waar communicatie en participatie centraal staan.
Duidelijk is dat er sinds het einde van de internethype eind jaren negentig veel veranderd is. Op dit moment is er sprake van een heropleving: er wordt weer verdiend op het world wide web en bedrijven investeren opnieuw in webapplicaties en internetdiensten. Bekende sites zijn nu bijvoorbeeld: Blogger, Hyves, Myspace, Linkedin, OpenBC.
Ook i-Concept speelt met webtools en websites in op deze nieuwste ontwikkelingen. De i-Engine webapplicaties waren al gebouwd op het principe van user generated content hetgeen nu is versterkt met modules voor blogging en kennisuitwisseling via RSS en webservices. Ook de jobsites zoals Arbeidsmarkt.com kregen een web 2.0 injectie met onder andere referral marketing en rating features. De mooiste referentie is wel Recruiter for You, de eerste carrièresite waar de (high potential) werkzoekende zelf zijn recruiter uitzoekt. Dit omgekeerde selectieproces wordt ondersteund door de interactie tussen de gebruiker en de recruiter. De gebruiker bepaalt mede de content, bijvoorbeeld door zijn gekozen recruiter(s) waarderingscijfers te geven.
Voor wie na lezing van het bovenstaande nog steeds geen duidelijk beeld van Web 2.0 heef