Intranet vergt mindshift

Dat gold voor het wiel, de stoommachine, electriciteit, en zeker voor het internet. Ik herinner me dat ik begin jaren '90 mijn persoonlijke besturingssysteem echt even moest herstarten om het concept e-mail te leren begrijpen.
Ook het intranet vergt een mindshift van de organisatie die het gebruikt. Twaalf jaar geleden leerde men intranet begrijpen als een interne bedrijfswebsite, waarin het kwaliteitshandboek, een paar adreslijsten en interne nieuwtjes werden gepubliceerd. Vanwege de gebrekkige structuur werd het vaak als een omgevallen boekenkast beschouwd. Het huidige professionele intranet is dat station allang gepasseerd en geëvolueerd tot het hart van de informatie - en communicatievoorziening. Het intranet fungeert als bakermat en verdeelcentrum van bedrijfsapplicaties zoals voorraadbeheer, onkostendeclaraties, postregistratie, facturering, faxontvangst en -verzending. Technologisch is bijna alles mogelijk. Succes of falen van een intranet hangt daardoor nauwer samen met het begeleiden van die mindshift dan met die technische aspecten. Dat vergt het uiterste van het projectteam dat het intranet implementeert. Deze teamleden hebben nogal eens de neiging om te zuchten als er weer eens een vraag wordt gesteld. Zoals de verkoper van mobieltjes ongeduldig wordt als je per ongeluk een vraag blijkt te hebben herhaald.
Bij i-Concept hebben we inmiddels 8 jaar ervaring met het implementeren van intranet, CRM, CMS en e-learning. Het realiseren van die noodzakelijke mindshift is ingebakken in de projectaanpak en komt tot uitdrukking in de vuistregels visualiseer in de pilotfase, concretiseer financiële voordelen in ROI en TCO calculaties en maak indirecte voordelen inzichtelijk. Lees meer over deze aanpak op onze onlangs vernieuwde website www.i-concept.nl. Het aanbod aan opleidingsinstituten doen we trouwens ook graag gestand aan niet-opleiders. Wellicht een mooie start van de mindshift.