Marketing teams willen zelf betere digitale skills
Dit ontdekte het bedrijf Admanager tijdens een onderzoek onder zeventig seniore marketeers. Veel bedrijven hebben moeite om de overgang te maken naar het zelf uitvoeren van programmatic advertising en data-driven online campagnes.
Van de deelnemers aan het onderzoek heeft zeventien procent alle vereiste digitale marketingvaardigheden in huis, waar de rest dat tegen wil en dank moet inkopen. De nadelen van inhuur van externe bureaus zijn de hogere kosten, het gebrek aan kennis van de eigen producten en diensten en het gebrek aan transparantie over het campagnewerk. Bij een in-house aanpak is het werk doorgaans ook nog eens sneller gedaan.
In-housing blijkt echter lastig in deze tijd en de seniore marketeers voeren daarvoor onderstaande redenen aan.
- Gebrek aan talent en/of kennis binnen het eigen marketingteam => 45%
- Ontbreken van de juiste technische tools => 38%
- Onvoldoende budget => 34%
- Gebrek aan kennis over programmatic advertising => 33%
Onderstaande percentages geven aan in hoeverre de betreffende skills wel al in-house aanwezig zijn:
De skills met betrekkening tot CRM en e-mailmarketing beheersen de marketingteams in de regel wel en die skills scoren bij alle marketingmensen ook hoog op het verlanglijstje. De onderstaande expertises wil men het liefst ook in eigen huis hebben en dat is lijn met de trend om communicatie via de eigen mediakanalen te beheersen.
- social media management => 35%
- search marketing => 32%
Als de in-housing trend doorzet dan zullen de inhuurtarieven waarschijnlijk onder druk komen met tegelijkertijd een toename van de vraag naar en de investeringen in software tooling zoals managementsoftware voor social advertising en de integratie van een programmatic- of dataplatform. Bijna 40 procent van de ondervraagden verwacht dan ook hogere investeringen in de komende twaalf maanden.
Opmerkelijk genoeg verwacht bijna tachtig procent van de ondervraagden in de komende maanden geen toename van het media- of marketingbudget en ruim 30 procent denkt zelfs aan een daling.
bron: Emerce