7 Procent nieuwe klanten komt via e-mail marketing
Elk commerciële organisatie zou e-mail marketing dus serieus moeten overwegen als instrument om nieuwe klanten te werven. Grote uitdagingen bij e-mail marketing zijn technisch van aard:
- Het e-mailadressenbestand moet op wettelijke wijze zijn opgebouwd en onderhouden.
- De e-mailberichten moeten dusdanig zijn opgebouwd dat ze via de mailfilters ook echt in de mailbox van de geadresseerde belanden (deliverability).
Technische specialisten moeten ervoor zorgen dat aan deze randvoorwaarden wordt voldaan met:
- professionele opt-in/out pagina’s,
- geoptimaliseerde e-mail sjablonen en
- betrouwbare e-mailverzendservers.
De overige uitdagingen zijn voor de inhoudsdeskundigen en creatievelingen:
- E-mails in de mailbox moeten geopend worden en niet ongelezen worden verwijderd (open ratio).
- Geopende e-mails moeten dusdanig prikkelen dat de lezer doorklikt naar het artikel op de website of in de webshop (click to open ratio).
- Doorklikkende lezers moeten op de website of in de webshop een transactie uitvoeren, zoals een formulier invullen of een product aanschaffen (conversie ratio).
Bij de bovenstaande ratio's en de veronderstelde orderwaarde zou de opbrengst per maand ongeveer € 3600 euro zijn.
Marketeers en communicatiedeskundigen moeten ervoor zorgen dat deze ratio’s verbeteren met maatregelen als
- Een bekend en betrouwbaar ogend afzendadres en een nieuwsgierig makende onderwerpregel.
- Aantrekkelijke titels en miniatuurafbeeldingen die uitnodigen tot doorklikken.
- Een webpagina met een voorstel of aanbod in lijn met de aankondiging in de nieuwsbrief.
- Alle 5 medewerkers kunnen nieuwsberichten en aanbiedingen plaatsen via het CMS.
- Het nieuwsbericht kent een vast stramien met titel, miniatuurafbeelding, samenvatting en volledige tekst.
- Elk nieuwsbericht wordt op de website gepubliceerd als geoptimaliseerde webpagina met tekst en afbeeldingen en automatische koppelingen met social media en RSS feeds.
- De opmaak van de nieuwsbrief is vastgelegd in een sjabloon waarin titel, miniatuurafbeelding en samenvatting van de geselecteerde berichten worden opgenomen en het geheel wordt geoptimaliseerd voor de meest gangbare e-mailprogramma's.
- In het sjabloon zijn ook hyperlinks naar het verplichte opt-out formulier opgenomen, alsook naar de social media pagina's.
- Alle hyperlinks vanuit de e-mail naar de website zijn automatisch al geoptimaliseerd en meetbaar.
- Eventueel kan men tot vlak voor het moment van automatische verzending een testrun doen.
- Alle aan- en afmeldingen gaan automatisch via webformulieren zonder tussenkomst van de medewerkers.
Benieuwd naar uw mogelijkheden om klanten te werven met e-mail marketing? Neem contact op en laat ons vrijblijvend uw business case onderzoeken.