7 Tips voor de nieuwbakken thuiswerker
De Wet Flexibel Werken geldt vanaf begin 2016 en heeft ten doel om thuiswerken te bevorderen als middel om flexibeler te werken. Werknemers die willen thuiswerken, hebben het recht om daar een officieel verzoek voor in te dienen. De wet verplicht werkgevers niet tot het bieden van thuiswerkregelingen maar men moet het verzoek wel serieus overwegen. Door de Corona-crisis zijn de rollen juist omgedraaid. Werkgevers zijn gebaat bij gemotiveerde thuiswerkers.
Nieuwbakken thuiswerkers maken met deze tips een vliegende start en willen waarschijnlijk nooit meer terug naar 5 kantoordagen.
1. Houd je normale werkritme aan
Begin je thuiswerkdag fris, fruitig en aangekleed en hanteer dezelfde starttijd als bij een kantoordag. Zorg dus ook dat je voor die tijd ontbeten hebt.
2. Onderhoud vaste contactmomenten met collega’s en leidinggevende
Houd per dag twee vaste contactmomenten aan voor kort werkoverleg met je team en manager via bijvoorbeeld Skype. Verwaarloos je collega’s niet en onderhoud ook geregeld informeel persoonlijk contact met je collega’s.
3. Optimaliseer je productiviteit en stem je taken af op het moment van de dag
Ben je een ochtendmens? Gebruik dan dat dagdeel voor je meest productieve werkuren voor bijvoorbeeld schrijven, creatief denken, vormgeven of problemen oplossen. Bewaar de andere taken dan voor de middag.
4. Richt je werkplek in voor jouw soort thuiswerk en vergeet de ergonomie niet
Elke thuiswerker is uniek en het is belangrijk je eigen werkplek optimaal in te richten voor je eigen werksituatie. Gebruik daarbij je gezonde verstand in combinatie met algemene richtlijnen. Ga je een hele dag typen? Dan is een ergonomische werkplek met de juiste stoel, toetsenbord en scherm zeker aan te raden. Werk je thuis om creatieve ingevingen op te doen? Dan kan je met een tablet op je sofa uitstekend uit de voeten.
5. Maak afspraken over taakverdelingen en gestructureerd overleg
Verdeel je verantwoordelijkheden binnen je team en maak daarbij bewuste keuzes zonder op flexibiliteit in te leveren. Organiseer je werk waar dat kan bewust en gericht. Als je bijvoorbeeld 6 uur nodig hebt om een beleidsrapport te schrijven, boek die tijd dan in de teamagenda en schakel e-mail en telefoon uit zodat je niet wordt afgeleid. Je teamleden weten dat je ongestoord wilt werken en houden daar rekening mee.
6. Zorg dat je kan beschikken over de juiste digitale tools
Door de opkomst van de cloud zijn de meeste technische middelen voor thuiswerk voor iedereen bereikbaar geworden. Zelfs de meest kostbare bedrijfssoftware kan tegenwoordig via een gewone web browser vanuit huis gebruikt worden. Maak met je werkgever duidelijke afspraken over de kosten of vergoeding van aangeschafte gebruikerslicenties.
7. Bewaak de grens tussen werk en privé
Thuiswerkers hebben de neiging om te lang door te gaan. Zit je reguliere werktijd er (bijna) op en lopen de prestaties terug vanwege vermoeidheid? Voel je dan niet bezwaard om het “een dag” te noemen. Met een fris hoofd kan je de volgende dag in kortere tijd veel meer bereiken. Wat extra quality time met je partner of kinderen zorgt vaak juist voor extra inspiratie en energie.