Digitale tools voor Onderwijs op Afstand
De oude definities van onderwijs op afstand of afstandsonderwijs lopen nogal uiteen. Van "een vorm van onderwijs waarbij de studenten niet fysiek aanwezig zijn om onderwezen te worden" tot "ongelijktijdige communicatie tussen docent en leerling op zelfgekozen tijden". Naast de oude media TV en radio worden hierbij ook digitale tools zoals e-mail ingezet. Met de huidige moderne middelen en infrastructuur is gelijktijdige (synchrone) communicatie mogelijk door middel van chatten, audioconferencing, videoconferencing en webconferencing. Hierbij treffen leerlingen en docent elkaar online in een digitaal klaslokaal en daarmee wordt onderwijs met fysieke aanwezigheid toch behoorlijk dicht benaderd.
Wat heb je nodig voor een digitaal klaslokaal?
Veel middelbare scholen gebruiken al software zoals Magister voor roosters en cijfers en Google docs en Gmail. Om een digitaal klaslokaal te realiseren heb je een online omgeving nodig waarin de docent en leerlingen elkaar in de context van hun klaslokaal zien. Denk dan aan een afgeschermde teamomgeving zoals je vaak in een modern sociaal intranet treft. In zo'n teamomgeving kunnen de ingelogde en geautoriseerde leerlingen en docenten elkaar "zien en spreken", documenten up- en downloaden, vragen stellen en antwoorden ontvangen. Om de gelijktijdige (synchrone) communicatie helemaal af te maken zijn extra webconferencing tools nodig en die zijn tegenwoordig verrassend goed en betaalbaar beschikbaar.
Zoom Webconferencing
Webconferencing tool Zoom stelt de docent in staat om zijn of haar scherm te delen en via de audio van de computer tot de leerlingen te spreken. De leerlingen kunnen actief meedoen via chat of direct terugpraten. Met de gratis basislicentie kan een docent ongelimiteerd sessies van 40 minuten doen en dat is genoeg tijd om een klas aan te werk te zetten. Met de pro-licentie voor € 14 per maand vervallen alle limieten en kan je zelfs de sessies opnemen zodat leerlingen deze later kunnen streamen. Hieronder zie je een schermafdruk van het Zoomprogramma aan de docentzijde. De leerling hoeft enkel het webadres (Invitation URL) te bezoeken en na een korte automatisch installatie zal deze direct in de webconference belanden.
Schermdelen met Screenleap.com
Wil je voorkomen dat leerlingen software moeten installeren? Dan is screen sharing tool Screenleap een interessante keuze. Alleen de docent moet een simpele plugin installeren, de leerlingen kunnen direct in hun web browser het scherm van de docent zien. De gratis basislicentie is gelimiteerd tot dagelijks 2 sessies voor maximaal 8 leerlingen, maar voor slechts € 12 per maand kan je onbeperkt screen sharing sessies houden met zelfs de toevoeging van kosteloze audioconferencing.
Digitaal klaslokaal via een online besloten teamomgeving met PortalCMS.com
Met PortalCMS bouw je binnen een dag een virtuele school met digitale klaslokalen die qua naam en samenstelling precies overeenkomen met de fysieke werkelijkheid. Docenten kunnen ervoor kiezen om leerlingen toe te laten op basis van een e-mailuitnodiging, maar het is net zo makkelijk om alle leerlinggegevens via een Excelbestand eenmalig te importeren. Zodra de portal met klassen bestaat, kunnen docenten hun lesmateriaal plaatsen in de bestandsverkenner van hun digitale klas. Met de ingebouwde quiz- en toetsmodule kan de docent checken of de leerlingen hebben opgelet en de lesstof goed is geland. Vanuit het digitale klaslokaal start de docent de webconferencing sessies via Zoom of Screenleap. Het digitale klaslokaal is ook deels benaderbaar via de bijbehorende Teamwork App, beschikbaar voor iPhone en Android toestellen.