i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.

Bedrijven hebben nog steeds te maken met de transities die ze moesten doorvoeren rondom werken op afstand. Voortbouwen op effectief identiteitsbeheer is een goed begin, maar welke andere problemen komen er vervolgens op de proppen? Hoe gaan bedrijven hun processen ontwerpen en inrichten voor ...

Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg onderzoeken die minder optimistisch zijn. Wat buiten elke discussie staat is...

De meeste bedrijven waar hybride kan worden gewerkt verwachten deze mengvorm van thuis en op locatie werken te blijven gebruiken. Binnen het grootbedrijf verwachten ondernemers dit vaker dan binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb). Verstoringen bij leveranciers, veranderend klantgedrag en...

In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ten spijt, Sharepoint is voor interne communicatie niet ideaal. Dat ...

Het clich├ębeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een groeiend en divers app aanbod. In die diversiteit kan je verschillende...

Knelpunten in Nederlandse Digitaliseringsstrategie

Knelpunten in Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Als Nederland tot de digitale koplopers wil horen, dan zal het kabinet meer aandacht moet gaan schenken aan de knelpunten waaronder het ontbreken van Europese cloudaanbieders voor AI toepassingen, cyberveiligheid en de concurrentiepositie van het MKB ten opzichte van de grote platforms. De kritiek van de deskundigen zwelt aan.

De Nederlandse Digitaliseringsstrategie is erop gericht om Nederland digitale koploper in Europa te laten worden. In juni 2019 presenteerde staatssecretaris Mona Keijzer de 2.0 versie van de strategie met de prioriteiten voor de komende jaren: AI (Artificial Intelligence), datagedreven innovatie, cyberveiligheid en digitale vaardigheden. 

Met enkel het benoemen van prioriteiten worden deze niet automatisch haalbaar. Een proactievere en realistische aanpak is nodig. Deze kritiek komt vanuit de hoek van deskundigen en belangenorganisaties zoals DINL en DSA. Men vreest dat de doelstellingen van het kabinet niet worden gehaald als niet serieus aan de volgende knelpunten wordt gewerkt:

AI en de dominantie van buitenlandse cloudaanbieders

Kunstmatige intelligentie (AI) vergt grote hoeveelheden (big) data en dat is alleen mogelijk met clouddiensten die nu enkel worden aangeboden door een handvol buitenlandse partijen. Een Europees alternatief ontbreekt. Daarnaast is er ook onvoldoende aandacht voor onderhoud en uitbreiding van internationale zeekabels, waarmee Nederland de sterke positie als datahub in Europa kan blijven koesteren.

Onderschatting en belang van digitale weerbaarheid en cyberveiligheid

De kwestie rond het beveiligingslek in de veelgebruikte Citrix technologie illustreert het belang en de onderschatting van digitale weerbaarheid en cyberveiligheid. Dit betreft niet alleen vitale digitale diensten van de overheid, maar ook ziekenhuizen en grote ondernemingen. DINL adviseert om de regie cyberbeveiliging neer te leggen bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De bestaande roadmap veilige hardware en software biedt daarvoor een uitstekend uitgangspunt.

EU wetgeving niet afgestemd op het MKB

Veel van de EU wetgeving en regulering is gericht op de grote platforms van de grote techbedrijven die voldoende financiële en personele middelen hebben om de voorgestelde maatregelen uit te voeren. Voor het MKB zijn die verplichtingen en de benodigde investeringen vaak onhaalbaar en dat werkt oneerlijke concurrentie en verdere machtsconcentratie bij de grote platform in de hand.

Lees meer over de Nederlandse Digitaliseringsstratie op www.nederlanddigitaal.nl/nederlandse-digitaliseringsstrategie/

Het programma NL DIGIbeter is een onderdeel van de strategie.

Agenda Digitale Overheid - 5 kernpunten

link

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.
Het clich├ębeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
Ook bij corona blijkt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. De zelfgeleerde lessen om onze economie in leven te houden zullen ook na corona waardevol blijken. Bijgaand een top-10 van de verwachtingen over wat er blijft als alle...
We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te...

Zoek op trefwoord