Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven verlaten. Lees hier de compacte Nederlandstalige samenvatting van het...

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.

Ook bij een optimale bedrijfsvoering blijft er altijd wel wat te wensen. Welke functionaliteit wens jij op de smartphone app voor jouw organisatie? Een mogelijkheid om een auto, werkplek of vergaderruimte te reserveren? Een e-learning of kennisquiz? Een formulier om een nieuwe collega of klant aan...

De incidentenregistratie module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitalisering app, beschikbaar als smartphone app en web app. Deze app helpt professionals op de werkvloer van bijvoorbeeld productiebedrijven en zorginstellingen om op een snelle en efficiƫnte manier...

In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra gouden tip om je portal te lanceren voor slechts 650 Euro per jaar.

We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te springen in uw lopende of nieuwe softwareprojecten. Speciaal in...

Knelpunten in Nederlandse Digitaliseringsstrategie

Knelpunten in Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Als Nederland tot de digitale koplopers wil horen, dan zal het kabinet meer aandacht moet gaan schenken aan de knelpunten waaronder het ontbreken van Europese cloudaanbieders voor AI toepassingen, cyberveiligheid en de concurrentiepositie van het MKB ten opzichte van de grote platforms. De kritiek van de deskundigen zwelt aan.

De Nederlandse Digitaliseringsstrategie is erop gericht om Nederland digitale koploper in Europa te laten worden. In juni 2019 presenteerde staatssecretaris Mona Keijzer de 2.0 versie van de strategie met de prioriteiten voor de komende jaren: AI (Artificial Intelligence), datagedreven innovatie, cyberveiligheid en digitale vaardigheden. 

Met enkel het benoemen van prioriteiten worden deze niet automatisch haalbaar. Een proactievere en realistische aanpak is nodig. Deze kritiek komt vanuit de hoek van deskundigen en belangenorganisaties zoals DINL en DSA. Men vreest dat de doelstellingen van het kabinet niet worden gehaald als niet serieus aan de volgende knelpunten wordt gewerkt:

AI en de dominantie van buitenlandse cloudaanbieders

Kunstmatige intelligentie (AI) vergt grote hoeveelheden (big) data en dat is alleen mogelijk met clouddiensten die nu enkel worden aangeboden door een handvol buitenlandse partijen. Een Europees alternatief ontbreekt. Daarnaast is er ook onvoldoende aandacht voor onderhoud en uitbreiding van internationale zeekabels, waarmee Nederland de sterke positie als datahub in Europa kan blijven koesteren.

Onderschatting en belang van digitale weerbaarheid en cyberveiligheid

De kwestie rond het beveiligingslek in de veelgebruikte Citrix technologie illustreert het belang en de onderschatting van digitale weerbaarheid en cyberveiligheid. Dit betreft niet alleen vitale digitale diensten van de overheid, maar ook ziekenhuizen en grote ondernemingen. DINL adviseert om de regie cyberbeveiliging neer te leggen bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De bestaande roadmap veilige hardware en software biedt daarvoor een uitstekend uitgangspunt.

EU wetgeving niet afgestemd op het MKB

Veel van de EU wetgeving en regulering is gericht op de grote platforms van de grote techbedrijven die voldoende financiële en personele middelen hebben om de voorgestelde maatregelen uit te voeren. Voor het MKB zijn die verplichtingen en de benodigde investeringen vaak onhaalbaar en dat werkt oneerlijke concurrentie en verdere machtsconcentratie bij de grote platform in de hand.

Lees meer over de Nederlandse Digitaliseringsstratie op www.nederlanddigitaal.nl/nederlandse-digitaliseringsstrategie/

Het programma NL DIGIbeter is een onderdeel van de strategie.

Agenda Digitale Overheid - 5 kernpunten

link

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.
De incidentenregistratie module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitalisering app, beschikbaar als smartphone app en web app. Deze app helpt professionals op de werkvloer van bijvoorbeeld...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te...
i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.

Zoek op trefwoord