Marketing teams willen zelf betere digitale skills

Marketing teams willen zelf betere digitale skills
Marketingteams willen het liefst alle cruciale digitale vaardigheden binnenshuis hebben, maar dat lukt slechts 1 van de 5 teams. In 80 procent van de gevallen moeten één of meerdere cruciale digitale expertises worden ingehuurd.

Dit ontdekte het bedrijf Admanager tijdens een onderzoek onder zeventig seniore marketeers. Veel bedrijven hebben moeite om de overgang te maken naar het zelf uitvoeren van programmatic advertising en data-driven online campagnes. 

Van de deelnemers aan het onderzoek heeft zeventien procent alle vereiste digitale marketingvaardigheden in huis, waar de rest dat tegen wil en dank moet inkopen. De nadelen van inhuur van externe bureaus zijn de hogere kosten, het gebrek aan kennis van de eigen producten en diensten en het gebrek aan transparantie over het campagnewerk. Bij een in-house aanpak is het werk doorgaans ook nog eens sneller gedaan.

In-housing blijkt echter lastig in deze tijd en de seniore marketeers voeren daarvoor onderstaande redenen aan.

  • Gebrek aan talent en/of kennis binnen het eigen marketingteam => 45%
  • Ontbreken van de juiste technische tools => 38%
  • Onvoldoende budget => 34%
  • Gebrek aan kennis over programmatic advertising => 33%

Onderstaande percentages geven aan in hoeverre de betreffende skills wel al in-house aanwezig zijn: 

In-house skills aanwezig bij marketingafdeling

De skills met betrekkening tot CRM en e-mailmarketing beheersen de marketingteams in de regel wel en die skills scoren bij alle marketingmensen ook hoog op het verlanglijstje. De onderstaande expertises wil men het liefst ook in eigen huis hebben en dat is lijn met de trend om communicatie via de eigen mediakanalen te beheersen.

  • social media management => 35%
  • search marketing => 32%


Als de in-housing trend doorzet dan zullen de inhuurtarieven waarschijnlijk onder druk komen met tegelijkertijd een toename van de vraag naar en de investeringen in software tooling zoals managementsoftware voor social advertising en de integratie van een programmatic- of dataplatform. Bijna 40 procent van de ondervraagden verwacht dan ook hogere investeringen in de komende twaalf maanden.

Opmerkelijk genoeg verwacht bijna tachtig procent van de ondervraagden in de komende maanden geen toename van het media- of marketingbudget en ruim 30 procent denkt zelfs aan een daling.

bron: Emerce

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

Nederlandse e-mail marketeers rapporteren hogere open en click ratios, met name bij campagnes die zich richten op consumenten of de combinatie van particuliere en zakelijke klanten. Alom waardeert men e-mail als belangrijker...
Marketingteams willen het liefst alle cruciale digitale vaardigheden binnenshuis hebben, maar dat lukt slechts 1 van de 5 teams. In 80 procent van de gevallen moeten één of meerdere cruciale digitale expertises worden ingehuurd.
Voor sommigen zijn termen als digitale werkplek en thuiswerken al jaren gesneden koek. De Corona-crisis confronteert nu opeens een hele nieuwe groep mensen met deze manier van werken. Zeven tips waar deze nieuwe thuiswerkers...
We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te...
Als Nederland tot de digitale koplopers wil horen, dan zal het kabinet meer aandacht moet gaan schenken aan de knelpunten waaronder het ontbreken van Europese cloudaanbieders voor AI toepassingen, cyberveiligheid en de...

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord