7 Procent nieuwe klanten komt via e-mail marketing

7 Procent nieuwe klanten komt via e-mail marketing
E-mail marketing is communiceren met relaties zoals klanten en prospects via e-mailings. Recent Amerikaans onderzoek toont aan dat 7 procent van de nieuwe klanten via het kanaal e-mail wordt binnengehaald. Sociale media dragen maar heel marginaal bij. Zoekmachine marketing, zowel organisch als betaald, heeft weliswaar de grootste impact, maar e-mail marketing neemt elk jaar in relevantie toe.


Elk commerciële organisatie zou e-mail marketing dus serieus moeten overwegen als instrument om nieuwe klanten te werven. Grote uitdagingen bij e-mail marketing zijn technisch van aard:

  • Het e-mailadressenbestand moet op wettelijke wijze zijn opgebouwd en onderhouden.
  • De e-mailberichten moeten dusdanig zijn opgebouwd dat ze via de mailfilters ook echt in de mailbox van de geadresseerde belanden (deliverability).  

Technische specialisten moeten ervoor zorgen dat aan deze randvoorwaarden wordt voldaan met:

  • professionele opt-in/out pagina’s,
  • geoptimaliseerde e-mail sjablonen en
  • betrouwbare e-mailverzendservers.

De overige uitdagingen zijn voor de inhoudsdeskundigen en creatievelingen: 

  • E-mails in de mailbox moeten geopend worden en niet ongelezen worden verwijderd (open ratio). 
  • Geopende e-mails moeten dusdanig prikkelen dat de lezer doorklikt naar het artikel op de website of in de webshop (click to open ratio).
  • Doorklikkende lezers moeten  op de website of in de webshop een transactie uitvoeren, zoals een formulier invullen of een product aanschaffen (conversie ratio).  
Onderstaande e-mail marketing model is representatief voor een MKB organisatie. Er wordt wekelijks een nieuwsbrief verzonden aan 5000 relaties. 
 

E-mail marketing

 

Bij de bovenstaande ratio's en de veronderstelde orderwaarde zou de opbrengst per maand ongeveer € 3600 euro zijn.
Marketeers en communicatiedeskundigen moeten ervoor zorgen dat deze ratio’s verbeteren met maatregelen als 

  • Een bekend en betrouwbaar ogend afzendadres en een nieuwsgierig makende onderwerpregel.
  • Aantrekkelijke titels en miniatuurafbeeldingen die uitnodigen tot doorklikken.
  • Een webpagina met een voorstel of aanbod in lijn met de aankondiging in de nieuwsbrief.
Succesvolle e-mail marketing draait om de dialoog en wordt sterker door herhaling zonder irritatie op te wekken.
 
Praktijkvoorbeeld MKB
Deze opleidingorganisatie met 5 vaste kantoormedewerkers stuurt eenmaal per week op een vaste dag en tijd een nieuwsbrief met de nieuwtjes van de achterliggende week en interessante aanbiedingen aan circa 5000 relaties. Deze geautomatiseerde nieuwsbrief, ook wel digest genoemd, heeft de volgende kenmerken en voordelen.
  • Alle 5 medewerkers kunnen nieuwsberichten en aanbiedingen plaatsen via het CMS.
  • Het nieuwsbericht kent een vast stramien met titel, miniatuurafbeelding, samenvatting en volledige tekst.
  • Elk nieuwsbericht wordt op de website gepubliceerd als geoptimaliseerde webpagina met tekst en afbeeldingen en automatische koppelingen met social media en RSS feeds.   
  • De opmaak van de nieuwsbrief is vastgelegd in een sjabloon waarin titel, miniatuurafbeelding en samenvatting van de geselecteerde berichten worden opgenomen en het geheel wordt geoptimaliseerd voor de meest gangbare e-mailprogramma's.
  • In het sjabloon zijn ook hyperlinks naar het verplichte opt-out formulier opgenomen, alsook naar de social media pagina's.
  • Alle hyperlinks vanuit de e-mail naar de website zijn automatisch al geoptimaliseerd en meetbaar.
  • Eventueel kan men tot vlak voor het moment van automatische verzending een testrun doen.
  • Alle aan- en afmeldingen gaan automatisch via webformulieren zonder tussenkomst van de medewerkers.
Resultaat: Ruim 4 maal per maand is er een kort contactmoment met relaties, waarbij lees- en doorklikgedrag en vervolgacties worden gemeten en geoptimaliseerd voor hogere conversie.  
 
Meer weten?
Benieuwd naar uw mogelijkheden om klanten te werven met e-mail marketing? Neem contact op en laat ons vrijblijvend uw business case onderzoeken.
 
 
 bron: Custora

 

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

Nederlandse e-mail marketeers rapporteren hogere open en click ratios, met name bij campagnes die zich richten op consumenten of de combinatie van particuliere en zakelijke klanten. Alom waardeert men e-mail als belangrijker...
Marketingteams willen het liefst alle cruciale digitale vaardigheden binnenshuis hebben, maar dat lukt slechts 1 van de 5 teams. In 80 procent van de gevallen moeten één of meerdere cruciale digitale expertises worden ingehuurd.
Voor sommigen zijn termen als digitale werkplek en thuiswerken al jaren gesneden koek. De Corona-crisis confronteert nu opeens een hele nieuwe groep mensen met deze manier van werken. Zeven tips waar deze nieuwe thuiswerkers...
We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te...
Als Nederland tot de digitale koplopers wil horen, dan zal het kabinet meer aandacht moet gaan schenken aan de knelpunten waaronder het ontbreken van Europese cloudaanbieders voor AI toepassingen, cyberveiligheid en de...

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord