Digitale tools voor Onderwijs op Afstand

Digitale tools voor Onderwijs op Afstand
Distance learning via radio en later internet kenden we eigenlijk alleen uit dunbevolkte gebieden in Australië en Canada en door de Nederlandse wereldschool. De Corona-crisis dwingt nu bijna alle Nederlandse middelbare scholieren tot afstandsonderwijs. Veel scholen zijn hier niet op voorbereid en moeten hals over kop maatregelen treffen. Toch hoeven schoolbesturen en docenten niet te vrezen voor langdurige complexe IT projecten, want het kan snel, simpel en betaalbaar met onderstaande tools...soms zelfs gratis.

De oude definities van onderwijs op afstand of afstandsonderwijs lopen nogal uiteen. Van "een vorm van onderwijs waarbij de studenten niet fysiek aanwezig zijn om onderwezen te worden" tot "ongelijktijdige communicatie tussen docent en leerling op zelfgekozen tijden". Naast de oude media TV en radio worden hierbij ook digitale tools zoals e-mail ingezet. Met de huidige moderne middelen en infrastructuur is gelijktijdige (synchrone) communicatie mogelijk door middel van chatten, audioconferencing, videoconferencing en webconferencing. Hierbij treffen leerlingen en docent elkaar online in een digitaal klaslokaal en daarmee wordt onderwijs met fysieke aanwezigheid toch behoorlijk dicht benaderd. 

Wat heb je nodig voor een digitaal klaslokaal?

Veel middelbare scholen gebruiken al software zoals Magister voor roosters en cijfers en Google docs en Gmail. Om een digitaal klaslokaal te realiseren heb je een online omgeving nodig waarin de docent en leerlingen elkaar in de context van hun klaslokaal zien. Denk dan aan een afgeschermde teamomgeving zoals je vaak in een modern sociaal intranet treft. In zo'n teamomgeving kunnen de ingelogde en geautoriseerde leerlingen en docenten elkaar "zien en spreken", documenten up- en downloaden, vragen stellen en antwoorden ontvangen. Om de gelijktijdige (synchrone) communicatie helemaal af te maken zijn extra webconferencing tools nodig en die zijn tegenwoordig verrassend goed en betaalbaar beschikbaar. 

Zoom Webconferencing

Webconferencing tool Zoom stelt de docent in staat om zijn of haar scherm te delen en via de audio van de computer tot de leerlingen te spreken. De leerlingen kunnen actief meedoen via chat of direct terugpraten. Met de gratis basislicentie kan een docent ongelimiteerd sessies van 40 minuten doen en dat is genoeg tijd om een klas aan te werk te zetten. Met de pro-licentie voor € 14 per maand vervallen alle limieten en kan je zelfs de sessies opnemen zodat leerlingen deze later kunnen streamen. Hieronder zie je een schermafdruk van het Zoomprogramma aan de docentzijde.  De leerling hoeft enkel het webadres (Invitation URL) te bezoeken en na een korte automatisch installatie zal deze direct in de webconference belanden. 

Zoom webconferencing

Schermdelen met Screenleap.com

Wil je voorkomen dat leerlingen software moeten installeren? Dan is screen sharing tool Screenleap een interessante keuze. Alleen de docent moet een simpele plugin installeren, de leerlingen kunnen direct in hun web browser het scherm van de docent zien. De gratis basislicentie is gelimiteerd tot dagelijks 2 sessies voor maximaal 8 leerlingen, maar voor slechts € 12 per maand kan je onbeperkt screen sharing sessies houden met zelfs de toevoeging van kosteloze audioconferencing. 

Screenleap screen sharing

Digitaal klaslokaal via een online besloten teamomgeving met PortalCMS.com

Met PortalCMS bouw je binnen een dag een virtuele school met digitale klaslokalen die qua naam en samenstelling precies overeenkomen met de fysieke werkelijkheid. Docenten kunnen ervoor kiezen om leerlingen toe te laten op basis van een e-mailuitnodiging, maar het is net zo makkelijk om alle leerlinggegevens via een Excelbestand eenmalig te importeren. Zodra de portal met klassen bestaat, kunnen docenten hun lesmateriaal plaatsen in de bestandsverkenner van hun digitale klas. Met de ingebouwde quiz- en toetsmodule kan de docent checken of de leerlingen hebben opgelet en de lesstof goed is geland. Vanuit het digitale klaslokaal start de docent de webconferencing sessies via Zoom of Screenleap. Het digitale klaslokaal is ook deels benaderbaar via de bijbehorende Teamwork App, beschikbaar voor iPhone en Android toestellen.

Onderwijsportaal binnen 1 dag

link

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

De coronacrisis had direct een positief effect op het milieu door minder weg- en vliegverkeer. Door het thuiswerken zijn er ook op langere termijn kwantificeerbare voordelen voor het milieu, werkgevers en werknemers. Met ...
Nederlandse e-mail marketeers rapporteren hogere open en click ratios, met name bij campagnes die zich richten op consumenten of de combinatie van particuliere en zakelijke klanten. Alom waardeert men e-mail als belangrijker...
Een onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders wijst uit dat 49 procent van de respondenten ook na de coronacrisis het thuiswerken deels wilt voortzetten. Belangrijkste voordelen zijn het ontbreken van reistijd, meer tijd voor het...
Voor sommigen zijn termen als digitale werkplek en thuiswerken al jaren gesneden koek. De Corina-crisis confronteert nu opeens een hele nieuwe groep mensen met deze manier van werken. Zeven tips waar deze nieuwe thuiswerkers...
Distance learning via radio en later internet kenden we eigenlijk alleen uit dunbevolkte gebieden in Australië en Canada en door de Nederlandse wereldschool. De Corona-crisis dwingt nu bijna alle Nederlandse middelbare ...

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord