Teamwork App voor internationale specialist in versproducten
Dit is één van de verhalen uit de praktijk waarmee we oriënterende intranet teams een kijkje in de keuken bieden bij zowel leverancier als klant. In dit praktijkvoorbeeld beschrijven we hoe een wereldwijd opererend bedrijf in versproducten actief medewerkers via de teamwork portal en app met elkaar verbindt om kennisdeling, communicatie en productiviteit te verbeteren. In een zeer kort tijdsbestek van minder dan een week tijd werd de app op maat geconfigureerd inclusief huisstijl en specifieke projectmappen per medewerker.
In dit voorbeeld was de marketingmanager de kartrekker van het project. Zijn communicatiestijl laat zich het best omschrijven als direct en persoonlijk en hij is zeker niet bang om iets nieuws te proberen met nieuwe techniek.
“Op de handelsvloer is het erg belangrijk dat we elkaar snel en direct kunnen bereiken met nieuwe ontwikkelingen. Onze in- en verkopers zitten continu aan de telefoon en updates efficiënt met elkaar delen is dan heel belangrijk. We hebben geen tijd om te vergaderen, een intranet vonden we voor nu overkill en elkaar toeroepen, zoals dat voorheen ging, werkt niet goed. We willen ook kunnen doorgroeien en dan moet de knop gewoon om. Een app leek ons een goed startpunt.”
Waarom Whatsapp of andere chatapps niet voldoen
“We gebruikten al een tijdje diverse chat apps en dat is prima voor 1 op 1 communicatie maar wel erg vluchtig en rommelig. Wij willen niet alleen chatten, maar werkvloer kennis opslaan, delen en terugvinden.”
Belangrijke wens voor deze klant is het iteratief kunnen uitbouwen op basis van voortschrijdend inzicht. Een low-code platform biedt dan zeker uitkomst doordat aanpassingen snel geconfigureerd kunnen worden met standaard modules, dan wel tegen relatief lage kosten kunnen worden ontwikkeld. Combineer het low-code platform met een hybride mobile app en dan krijg je het beste uit twee werelden. Daarmee kan je kosten-effectief enterprise grade applicaties ontwikkelen en uitrollen op smartphones.
Projectstart en de eerste ervaringen
De klant liet al tijdens de eerste kennismaking duidelijk merken welke leiderschapsstijl en samenwerkingsvorm werd gewaardeerd. Snelle, directe en informele communicatie en dat past uitstekend bij i-Concept. Daadkrachtige directies weten ons dan ook snel te vinden en waarderen onze no-nonsense aanpak. Na de eerste persoonlijke kennismaking overtuigde de duidelijke offerte met plan van aanpak. Ook kon men in een besloten demo-omgeving direct de belangrijkste onderdelen testen. Specifieke wensen werden binnen zeer korte tijd toegevoegd met als resultaat een app die perfect paste bij de organisatie.
“De kennismaking met de mensen achter PortalCMS was zeer aangenaam en hartelijk. Ze gaven direct antwoord op onze vragen en lieten ook zien wat we konden verwachten. Erg fijn vond ik dat er al goed is nagedacht over toekomstige uitbreiding.”
Organisatie en indeling van de Mobile app
Na de kennismaking werd snel opdracht gegeven voor de ontwikkeling met speciale aandacht voor de uitstraling van de app. Deze is speels, kleurrijk maar tegelijkertijd zeer functioneel. Via een softlaunch onder 5 gebruikers werd op verzoek nog enkele aanpassingen gedaan aan app en portal functionaliteit. Dit werd zeer snel gerealiseerd en uitgerold dankzij de achterliggende hybride techniek die aanpassen van de app mogelijk maakt tegen zeer geringe kosten. De app sluit zo bijzonder goed aan bij de bedrijfsidentiteit en biedt precies de gewenste functionaliteit.
“We kregen van i-Concept direct na project aanvang een bijna perfect passende demo mobile app aangeboden. Daarna werd in zeer korte tijd onze huisstijl toegepast. Gedurende het project vroegen we wat zaken aan te passen en dat heeft het i-Concept team heel snel voor elkaar gekregen. Onze mensen zijn enthousiast aan de slag gegaan en we delen updates nu een stuk efficiënter. Verder is het een heel fijne gedachte dat we straks door kunnen groeien.”