Trends in webdesign
De rol van web design binnen organisaties is de laatste jaren steeds breder geworden. Websites zijn allang niet meer statische digitale uithangborden maar vormen inmiddels een integraal onderdeel van de marketingstrategie. Moderne websites worden bijna standaard geoptimaliseerd om altijd goed te tonen op elk toestel en vergroten daarmee het bereik. Dit zijn de belangrijkste trends.
Minimalistisch design
Drukke en overvolle websites zijn passé. Websites zullen vaker beschikken over een helder simpel ontwerp met goed contrasterende kleuren. Deze overzichtelijke sites worden verder geoptimaliseerd door toepassen van makkelijk leesbare lettertypes en gebruik van extra witregels.
Video
Moderne websites kunnen eigenlijk niet meer zonder. Video is als medium laagdrempelig, kent een hoge informatiedichtheid en zorgt voor een geheel eigen uitstraling. Video is zeer populair op mobiele toestellen. Inmiddels wordt meer dan 40% van het Youtube verkeer door mobiele toestellen veroorzaakt. De tijd dat een website louter informatief is, behoort tot de verleden tijd. Sites die uit een mix van entertainment en informatie bestaan scoren ook nog eens duidelijk beter dan traditionele websites.
Widgets
Kaders, kaarten en widgets worden steeds populairder. Voordeel is dat informatie op mobiele devices beter wordt getoond. Bezoekers hebben in een oogopslag alle relevante informatie ter beschikking. Een voorbeeld van websites opgebouwd uit kaders en kaarten is i-Concept.nl. Moderne CMS systemen zoals PortalCMS maken standaard al gebruik van deze techniek.
Responsive webdesign
De laatste jaren is Responsive Web Design (RWD) zeer populair geworden. De toenemende populariteit van tablets en smartphones is hier de drijvende kracht achter. Wie nu nog een niet responsive website, portal of intranet gebruikt, doet er goed aan deze aan te passen.
Parallax scrolling
Wanneer sommige elementen op een scherm sneller bewegen of scrollen dan anderen spreken we van Parallax scrollen. Deze techniek voegt als het ware een extra dimensie en wow effect toe aan websites. Nadeel van deze werkwijze is wel dat het een extra wissel trekt op performance. Hierdoor laden sites trager en scoren vervolgens lager bij zoekmachines. De techniek wordt daarom meestal gebruikt op sites waar google ranking niet belangrijk is zoals merkversterkende actie websites.
Tijd voor een upgrade?
Is uw website, portal of intranet toe aan een upgrade? Neem contact op en laat u informeren over de mogelijkheden.