Case: Selfservice- en communicatieportal voor optiekketen
Aan het begin van de tweede Coronagolf besloot de beheerorganisatie van een optiekketen met 6 vestigingen verdeeld over de randstad een selfservice- en communicatieportaal inclusief mobile app voor haar medewerkers in te zetten. Doel is medewerkers hiermee optimaal te bereiken, betrekken en informeren. Via nieuws, blogs, kennisbank en e-learning blijven medewerkers op een corona proof wijze op de hoogte van relevante ontwikkelingen.
“Medewerkers uit onze 6 vestigingen zijn via de app optimaal te benaderen en te informeren. Zeker in deze tijden biedt de app veel houvast en versterkt het onze groepsidentiteit”
Waarom de keuze voor een selfservice- en communicatieportal met app?
De keuze viel op PortalCMS door de combinatie van een snelle levertijd tegen, een bijzonder scherpe prijs en een zeer flexibel platform. Binnen een week beschikten wij over een zeer compleet maar ook toekomstbestendig systeem. De eigen huisstijl kon volledig worden toegepast en dat was bij concurrerende oplossingen gewoonweg niet mogelijk. Je hoeft verder ook geen dure (Office 365) abonnementen af te sluiten waarmee je gedwongen wordt om te kiezen voor een intranet met onnodige toeters en bellen. De selfservice- en communicatieportal en app neemt hiermee een unieke positie: lage instap, toont als maatwerk, flexibel uitbreidbaar en geen belemmeringen bij toekomstige groei.
"Wij waren een beetje klaar met whatsapp groepen waar wij geen grip op kregen. Allesbehalve overzichtelijk en bovendien is de gedachte dat Facebook met onze data aan de haal gaat niet echt aantrekkelijk."
Ervaring in de eerste maanden
Die eerste maanden zijn vaak een ontdekkingsreis waarin je stapsgewijs gaat uitvinden welke oplossingen nu wel en niet bij je passen. Het fijne aan een selfservice- en communicatieportaal is dat het flexibel kan worden aangepast zonder hoge kosten of lange ontwikkeltrajecten. Zo zag de klant in dit geval in het begin geen nut in de kennisbank. Echter, gaandeweg bleek de combinatie van kennisbank en e-learning een ideale oplossing om kennis onder medewerkers van alle 6 de vestigingen op een consistent hoog niveau te krijgen en houden. Niet voorzien maar zeer welkom was de rol die de smartphone app bij het on-boarding proces van nieuwe medewerkers ging spelen.
"In de eerste maanden hebben wij op een fijne manier kennis gemaakt met PortalCMS en de mensen erachter. Het contact met het i-Concept team verliep soepel en de samenwerking kenmerkt zich als zeer informeel en efficiënt. De doorlooptijd van het project was razendsnel: 2 dagen!"