Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven verlaten. Lees hier de compacte Nederlandstalige samenvatting van het...

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.

Ook bij een optimale bedrijfsvoering blijft er altijd wel wat te wensen. Welke functionaliteit wens jij op de smartphone app voor jouw organisatie? Een mogelijkheid om een auto, werkplek of vergaderruimte te reserveren? Een e-learning of kennisquiz? Een formulier om een nieuwe collega of klant aan...

De incidentenregistratie module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitalisering app, beschikbaar als smartphone app en web app. Deze app helpt professionals op de werkvloer van bijvoorbeeld productiebedrijven en zorginstellingen om op een snelle en efficiƫnte manier...

In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra gouden tip om je portal te lanceren voor slechts 650 Euro per jaar.

We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te springen in uw lopende of nieuwe softwareprojecten. Speciaal in...

17 tips voor managers van thuiswerkers

17 tips voor managers van thuiswerkers
Door een venijnig virus is thuiswerken dit jaar wereldwijd de norm geworden. Tijdens de eerste golf zagen we de snelle adoptie van generieke digitale communicatietools. Met de tweede golf kwam het besef dat we een transitie doorgaan waarbij de nine-to-five kantoormentaliteit plaats moet maken voor persoonlijke verantwoordelijkheid voor productiviteit. Managers die deze 17 tips ter harte nemen, plukken tijdens en na deze crisis de vruchten.

Toon leiderschap en lever persoonlijk maatwerk

1. Laat als management zien dat er ondubbelzinnig wordt ingezet op thuiswerken zonder twijfels of uitzonderingen.

2. Benoem een digitale werkplekmanager waar alle thuiswerkers bij terecht kunnen voor hulp en ondersteuning.

3. Geef extra aandacht aan die collega’s die het extra moeilijk hebben met werken op afstand.

4. Overweeg een buddy-systeem voor collega’s die zich sociaal geïsoleerd voelen. Collega’s die bij elkaar in de buurt wonen, kunnen dan af en toe in levenden lijve afspreken.

5. Hanteer één of meer vaste contactmomenten per dag met de collega’s waar je het meeste mee werkt.

6. Maak voor iedereen inzichtelijk wie waar mee bezig is, bijvoorbeeld door taaklijsten bij te houden.


Gebruik communicatietools zonder te forceren

7. Geef bij online vergaderen met bijvoorbeeld Teams of Zoom prioriteit aan goede audio. Elkaar zien is een nice to have maar elkaar goed verstaan is een must.

8. Bij online vergaderen biedt het gebruik van video weliswaar bewezen toegevoegde waarde, maar respecteer de collega die de camera bewust niet inschakelt.

9. Start en beëindig alle online vergaderingen op de afgesproken tijd. Stiptheid is belangrijk.


Omarm 'het nieuwe productiviteitsdenken'

10. De moderne medewerker beoordeel je op de persoonlijke productiviteit, niet meer op de zichtbaarheid tijdens kantoortijden. Vertrouw erop dat iedereen zijn best doet. Als de productiviteit afneemt, wacht dan niet te lang en maak het bespreekbaar.

11. De thuiswerker die de nine-to-five kantoormentaliteit al heeft verruild voor een verantwoordelijk persoonlijk productiviteitsdenken zal minder woonwerkverkeerstress ervaren en meer privé geluksmomenten beleven zonder schuldgevoel. Gelukkige collega's zorgen voor een goede sfeer en een succesvolle organisatie.

12. Laat medewerkers hun tijd zo veel mogelijk zelf flexibel indelen. De dankbaarheid voor de geboden kansen om bijvoorbeeld snel even kinderen van school te halen of tussendoor een half uur in de zon te wandelen, betalen zich dubbel en dwars terug in loyaliteit en werkprestaties.

13. Benader sceptici met realistisch optimisme: als afstandswerker kan je overal en altijd werken en ben je niet beperkt tot de kantoorlocatie en -tijden. De persoonlijke productiviteit hangt meer af van de persoonlijke professionele instelling dan van de persoonlijke werklocatie.


Benut dit momentum om de organisatie toekomstklaar te maken

14. Voor velen is thuiswerken op dit moment verplicht huiswerk, maar de toekomstverwachting is dat werken op afstand zal evolueren naar werken waar en wanneer je maar wilt. Benut dit momentum en laat medewerkers weten dat thuiswerk ook na deze crisis mogelijk blijft met meer flexibiliteit in werktijden.

15. Deze nieuwe flexibiliteit versterkt de veerkracht van de organisatie die ook na de Coronacrisis nodig zal zijn bij andere mogelijke crisissituaties. Met gedistribueerde werkplekken is er minder kans op en schade bij downtime van één thuiswerker in vergelijking met een kantoorlocatie die down gaat.

16. Beperk het zakelijke reizen tot een minimum. Dit is essentieel vanuit ecologisch oogpunt en het bespaart de organisatie geld.

17. Werken op afstand is een mondiale trend die in gang is gezet door een venijnig virus, maar vanuit milieuperspectief noodzakelijk is voor de toekomst. Benut deze periode om jezelf te verbeteren en tegelijkertijd je organisatie en de wereld om je heen.

link

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven ...
Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te...
In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ...

Zoek op trefwoord