Alert Online in Coronatijd extra belangrijk
Het bewustzijn onder werkgevers om IT systemen te beveiligen tegen online misbruik is nog niet in voldoende mate overgedragen op het thuiswerkende personeel. Dat is een belangrijke uitkomst van het onderzoek "Veilig 2020" onder ruim duizend Nederlandse thuiswerkers afgelopen augustus. Zo is bij 30 procent van hen het wachtwoord van de internet router nog steeds de standaard fabrieksinstelling en zijn er allerlei onveilige apparaten aan het thuis-wifinetwerk verbonden. Cybercriminelen krijgen hierdoor vrij spel om via dat thuisnetwerk op het bedrijfsnetwerk te komen.
Nederlanders blijven cybercriminelen onderschatten
Het aantal politie-aangiftes van cybercrime steeg in het afgelopen jaar met 66 procent. Toch meent 67 procent van de Nederlanders goed op de hoogte te zijn van alle mogelijke digitale gevaren en acht men de kans klein om thuis of in een werksituatie slachtoffer te worden van cybercrime. Op het werk waant liefst 75 procent van de Nederlanders zich volkomen veilig.
Gevraagd naar de algemene algemene gevaren van cybercrime gaven de respondenten onderstaande antwoorden:
- Hacking (13%)
- Ddos-aanval (12%)
- Ransomware (12%)
Onderstaande online gevaren ziet men specifieker in de thuissituatie:
- Malware, kleine programma's die onzichtbaar persoonlijke informatie doorspelen aan criminelen (14%)
- Cryptojacking, het hacken van iemands computer om er cryptomunten zoals bitcoins op te delven (12%)
- Phishing, het vissen naar wachtwoorden voor bijvoorbeeld online bankieren (11%)
Nieuwe vormen van cybercrime zoals spoofing, het vervalsen van kenmerken met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen, zijn echter een stuk onbekender.
Het ministerie van EZ concludeert dat Nederlanders hun digitale veiligheid overschatten en dat ons gedrag daarmee de achilleshiel vormt. Uit eerder onderzoek bleek al dat slimme apparaten vaak onveilig zijn en dat men te laks is met het uitvoeren van updates, wat leidt tot onveiligheid en economische schade.
Alert Online
Op 1 oktober 2020 startte het ministerie de campagne Alert Online. Samen met gemeenten, bedrijfsleven, politie en allerlei andere instellingen wordt gehamerd op digitaal bewustzijn als voorwaarde voor een succesvolle online economie, zeker in deze coronatijd waarin digitalisering cruciaal is geworden.