De toekomst van werk: werken op afstand in 2022

De toekomst van werk: werken op afstand in 2022
Bedrijven hebben nog steeds te maken met de transities die ze moesten doorvoeren rondom werken op afstand. Voortbouwen op effectief identiteitsbeheer is een goed begin, maar welke andere problemen komen er vervolgens op de proppen? Hoe gaan bedrijven hun processen ontwerpen en inrichten voor werken op afstand?

De afgelopen Corona-jaren hebben we grote veranderingen gezien in onze manier van werken.

1) Midden in de Corona pandemie ontstond in de VS een trend onder de naam The Great Resignation waarbij werknemers massaal vrijwillig hun baan opzegden. Dat deden ze uit onvrede over hun werkomstandigheden en over hun loopbaanperspectief.

2) Tijdens de pandemie werd werken op afstand de standaard en werd het bedrijfsleven gedwongen om na te denken over identiteitsmanagement. Hoe laat je medewerkers vanuit huis op veilige wijze inloggen op hun digitale werkplek? Steeds meer bedrijven kozen daarbij voor Zero Trust-principes voor beveiliging.

Gedwongen door de omstandigheden of niet, het was opmerkelijk om te zien dat zowel werkgevers als werknemers ingrijpende verandereingen in de manier van werken accepteerden. De toekomst van werk werd daarmee op historische wijze een bepaalde richting gegeven. 

Wat zijn de veranderingen in onze manier van werken zoals die door deskundiigen wordt voorspeld?

 

Voorspelling #1 - Werken op afstand wordt normaal voor de meerderheid

Al was er in Europa minder sprake van een Great Resignation, toch zullen ook hier alle veranderingen die hebben plaatsgevonden tijdens de Corona-crisis van invloed zijn op toekomstige werving en talentbeheer. Bedrijven die niet openstaan voor werken op afstand, of die vasthouden aan beperkende werkmodellen, zullen problemen krijgen bij het aannemen en vinden van de juiste mensen.

Degenen die vroeg hebben geïnvesteerd in het ondersteunen van werken op afstand zullen zien dat de problemen eerder worden opgelost in vergelijking met degenen die niet hebben geïnvesteerd of dat halfslachtig hebben gedaan. De uitdaging zal niet zozeer de technologie zijn om dit allemaal veilig te doen, maar hoe je de juiste processen en teamcultuur in de loop van de tijd kunt behouden. Wanneer mensen niet fysiek naast elkaar werken en wanneer alle communicatie asynchroon is, kan het moeilijker zijn om de juiste cultuur in stand te houden.

 






Voorspelling #2 - Onboarding en offboarding zullen moeten veranderen

Met meer personeelwerving en meer personeelsverloop komt er meer druk op het managen en begeleiden van dat personeel. Het leveren van services en applicaties zal meer aandacht krijgen van zowel het technische team als van HR aangezien op lange termijn de werknemerservaring cruciaal  gaat worden om personeel te behouden.

In de praktijk zullen bedrijven meer moeite krijgen met het beheer van toegang tot applicaties en data en dan met name het ontzeggen van die toegang na beëindiging dienstverband of opdracht. De meeste aandacht zal logischerwijs uitgaan naar het aantrekken van nieuwe medewerkers en het aanbieden van een aantrekkelijke werkomgeving met de juiste middelen zoals laptops en smartphones. Echter, met het hogere verloop zal het in de toekomst meer werk vergen om die middelen ook weer terug te krijgen.

Het automatiseren van het uitschrijvingsproces zal helpen, aangezien toegangsrechten aan het apparaat kunnen worden gekoppeld en vervolgens kunnen worden geactiveerd als onderdeel van het retourneren van apparatuur. Deactiveren zal bij voorkeur op afstand moeten gebeuren, omdat werkgevers niet het risico willen lopen om nog geactiveerde apparaten ergens tijdens transport kwijt te raken. Het beheer van apparatuur wordt een uitdaging als IT geen goed overzicht heeft over wat gebruikers hebben, hoe ze die apparaten gebruiken en hoe die apparaten in de loop van de tijd onderhouden werden.

 

Voorspelling #3 - Bedrijven zullen moeite hebben om veilig flexibel werken te ondersteunen

Welke benadering uw bedrijf ook kiest, van het proberen om iedereen weer op kantoor te krijgen tot het ondersteunen van teams op afstand en alle verschillende hybride benaderingen daartussenin, het zal in 2022 een grote uitdaging zijn om ICT middelen goed te beveiligen. Het probleem is niet alleen technisch van aard maar bestrijkt alle aspecten van het werkproces.

Kleine bedrijven krijgen een uitdaging om medewerkers toegang te geven tot precies die functionaliteit en informatie die ze nodig hebben met precies die apparaten die daarvoor nodig zijn. Aan de ene kant willen ondernemers kosten besparen, maar tegelijkertijd zien ze nieuwe toepassingen opkomen, zoals wachtwoordloze beveiliging. Per situatie zal moeten worden gecheckt of het wel past bij de behoeften en vereisten.

Begin 2020 werden IT-afdelingen door Corona gedwongen tot korte termijn beslissingen over hun identity management. In 2022 zal men voor de langere termijn willen optimaliseren. Dus efficiënt inzetbare en bruikbare identity management tools die gebruikers veilig houden op alle apparaten die ze gebruiken, zonder de gebruikerservaring negatief te beïnvloeden. De trend zal versnellen van on-premise systemen naar cloud directories voor het beheer van gebruikersidentiteiten. Met name voor de aanbieders van managed services die zich richten op het MKB, zal deze ontwikkeling positief worden ontvangen.

 

Voorspelling #4 - Hoe we werk meten zal moeten veranderen

Als alles goed werkt, kan technologie grote en kleine bedrijven helpen om effectiever te zijn. Hoe ziet effectieve ondersteuning er echter uit als medewerkers het grootste deel van de tijd op afstand zijn? Hoe definiëren bedrijven de services die ze nodig hebben en volgen ze hun resultaten?

In 2022 zullen bedrijven serieus moeten nadenken over hoe ze werk en resultaat meten. De traditionele benadering van urenregistratie op kantoor is niet meer passend. Je zou kunnen zeggen dat dit nooit het geval was, ook niet vóór corona. Echter veel managers kunnen niet anders en voelen zich momenteel niet op hun gemak. Voor hen is het essentieel om deze mentaliteit te veranderen en over te schakelen op resultaatgebaseerd meten.

Het komende jaar zullen we twee soorten benaderingen zien: bedrijven die prestaties van werknemers meten aan de hand van de resultaten die ze in de loop van de tijd leveren, en bedrijven die proberen dat oude toezichtmodel in stand te houden.

Voor de eerste groep is de uitdaging hoe ervoor te zorgen dat ze het juiste productiviteitsniveau krijgen en dat werknemers worden uitgedaagd en zeker niet overwerkt raken. Voor de tweede groep zal de grootste uitdaging retentie zijn. Te veel online op de vingers kijken leidt ertoe dat getalenteerde medewerkers hun geluk elders gaan zoeken.

Het doel moet zijn om op de juiste manier te werken, sterke ondersteuning te bieden, met een goede bedrijfscultuur in alle interacties, ongeacht hoe die interacties plaatsvinden. Tegelijkertijd zullen teams moeten onderzoeken of hun werkprocessen asymmetrisch en asynchroon kunnen zijn en niet standaard gebonden aan specifieke kantooruren. IT-afdelingen doen er goed aan om te beginnen bij hun eigen processen zodat ze de geleerde lessen kunnen meenemen naar de rest van het bedrijf.

 

Bron: IDG 2022

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

Bedrijven hebben nog steeds te maken met de transities die ze moesten doorvoeren rondom werken op afstand. Voortbouwen op effectief identiteitsbeheer is een goed begin, maar welke andere problemen komen er vervolgens op de...
Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg...
De meeste bedrijven waar hybride kan worden gewerkt verwachten deze mengvorm van thuis en op locatie werken te blijven gebruiken. Binnen het grootbedrijf verwachten ondernemers dit vaker dan binnen het midden- en kleinbedrijf...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
Ook bij corona blijkt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. De zelfgeleerde lessen om onze economie in leven te houden zullen ook na corona waardevol blijken. Bijgaand een top-10 van de verwachtingen over wat er blijft als alle...

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord