Case: Corporate webshop
Een webshop wordt doorgaans ingezet om de eindklanten te bedienen. Echter, je kan de technologie ook prima gebruiken binnen een social intranet, bijvoorbeeld voor catering en kantoorbenodigdheden. In deze praktijkcase beschrijven we hoe een interne webshop de communicatie-afdeling van een multinational helpt bij het uitdragen en versterken van de corporate identity. De shop richt zich op de efficiënte distributie van relatiegeschenken via de eigen medewerkers, de ideale ambassadeurs om pennen, mokken, mousepads of nog luxere artikelen bij de zakenrelatie af te leveren. Deze corporate webshop kon in een zeer korte tijdspanne van een dag worden opgezet dankzij de aanwezige PortalCMS modules.
Pop up webshop in je intranet
De shop is razendsnel opgezet. De eenmalige configuratiestappen betreffen de (1) naam van de shop, (2) betaalmethodes, (3) orderstatussen, (4) afleveradressen en (5) layout van de orderbevestiging of interne factuur. In dit geval is bepaald dat slechts voor enkele exclusieve producten een management akkoord nodig is. De meeste artikelen zijn direct te bestellen. Dat resulteerde in de orderstatussen "in bestelling", "in afwachting management akkoord", "geannuleerd" en "order afgerond". Als afleveradressen zijn de kantoorvestigingen voorgedefinieerd zodat de gebruiker enkel een selectie hoeft te maken. Na deze configuratiestappen kan de communicatie-afdeling het productenpalet samenstellen en zelfstandig productgegevens invoeren. Productnaam, afbeelding, beschrijving en eventueel verkoop- en inkoopprijs. Door de optimale dimensies van de afbeeldingen wordt het productoverzicht automatisch aantrekkelijk gepresenteerd en kan de gebruiker doorklikken naar detailinformatie en daarin de afbeeldingen vergroot weergeven. De verantwoordelijke shopmanager beheert dus eenvoudig zelf het assortiment, maar behoudt ook altijd volledig overzicht over alle orders en de details.
Medewerkers bestellen in deze webshop 'give aways' en andere kantoorartikelen die passen binnen de geldende huisstijlrichtlijnen. De shop helpt bovendien de interne bestelprocedure te stroomlijnen inclusief voorraadbeheer en kostenbeheersing. Voor de ingelogde medewerkers werkt de shop zoals ze die kennen uit het dagelijkse digitale leven. Selecteer de gewenste producten en aantallen, voeg ze toe aan het winkelmandje en aan het einde van de rit leidt de knop “Checkout” je naar een besteloverzicht met de definitieve bevestiging.
Zowel shopmanager als medewerkers ontvangen een e-mail notificatie na de bestelling en behouden te allen tijde overzicht over openstaande en afgeronde bestellingen. Medewerkers zien via "Mijn orders" in het eigen user panel welke bestellingen zij hebben geplaatst. Shopmanager houden het overzicht via webshop management met alle actuele order informatie om bestellingen af te handelen.
Meer weten?
Ook op zoek naar een eenvoudige in- of externe webshop? Neem direct contact op en laat u door ons informeren over de mogelijkheden.