...de Jubilea-module! Het systeem berekent automatisch wie wanneer een werkjubileum viert en de betreffende collega's worden automatisch op de homepage getoond met foto, naam en hoeveelheid jaren. Optioneel kan er een e-mailnotificatie of pushbericht worden gestuurd want de functie is 1-op-1...

Met meer dan 27 jaar ervaring in de wereld van softwareontwikkeling, biedt het i-Concept Software development team een unieke mix van technische expertise en branchekennis. Dit team van full stack ontwikkelaars heeft een uitgebreid track record van succesvolle projecten, variërend van kleine tot...

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.

Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven verlaten. Lees hier de compacte Nederlandstalige samenvatting van het...

Ook bij een optimale bedrijfsvoering blijft er altijd wel wat te wensen. Welke functionaliteit wens jij op de smartphone app voor jouw organisatie? Een mogelijkheid om een auto, werkplek of vergaderruimte te reserveren? Een e-learning of kennisquiz? Een formulier om een nieuwe collega of klant aan...

In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra gouden tip om je portal te lanceren voor slechts 650 Euro per jaar.

Case: interactieve kennisbank met grafische schil

Een kenmerk van dit dynamische tijdperk is een groeiend personeelsverloop. Vooral bij kennisintensieve organisaties groeit daardoor de behoefte aan efficiënte tools voor kennisborging en -overdracht. Bestaande medewerkers moeten intuïtief hun kennis kunnen opslaan, die vervolgens door nieuwe medewerkers zo makkelijk mogelijk kan worden opgenomen. Een wiki is een interactieve kennisbank waar alle collega's hun redactionele bijdrage aan kunnen leveren in de vorm van teksten met bijlagen, afbeeldingen en commentaren. Een goede wiki is laagdrempelig en stimuleert het delen van kennis. Met de groei van de kennisbank neemt ook het belang van een goede zoekfunctie toe, zowel Boolean search als met trefwoordfilters. Daarbovenop moet de wiki als inspiratiebron kunnen dienen waar gebruikers toevalligerwijs en onbedoeld iets nuttigs vinden (serendipiteit). 

Deze praktijkcase beschrijft de corporate wiki oplossing voor een wereldleider in innovatie en high-tech engineering consulting. Deze corporate wiki kon in een zeer korte tijdspanne van twee dagen worden opgezet dankzij de aanwezige PortalCMS modules.

Beheren, zoeken, vinden en ontdekken

Aan de basis van het project stond de exercitie om een zo duidelijk en compleet mogelijk kennisoverzicht te maken, overeenkomstig de bedrijfsstrategie. Deze structuur werd gebruikt om de content matrix mee in te richten. De 6 hoofdcategorieën (Industries, Key Customers, Service Lines, Delivery Teams, Solutions en Regional cooperation), ieder met meerdere subcategorieën, dienden als basis. Langs de lijnen van deze content matrix werden de gelijknamige tag groups en tags aangemaakt. Vervolgens werden de bestaande kennisartikelen toegevoegd en van de juist tags voorzien. Daarmee kreeg de wiki inclusief de grafische schil en de zoekfilters automatisch gestalte. 

De zoekfilters en het grafische quickstart menu zijn namelijk zodanig ingericht dat deze automatisch worden geactualiseerd wanneer de onderliggende hoofd- en subcategorieën worden aangepast of aangevuld. Het beheer bestaat daarmee enkel uit het toevoegen van wiki artikelen met de juiste tags. De grafische navigatieschil blijft automatisch up-to-date en prikkelt de gebruiker om in en uit te zoomen en nieuwe content te ontdekken. Dat bevordert de user experience en de kans om onverwachts inspiratie op te doen. De knopjes "follow" en "like" maken de relevantie meetbaar en geven een extra menselijke en sociale dimensie aan de wiki artikelen. Veelgelezen en geprezen content doet de auteurs vanzelfsprekend goed. Bij updates en nieuwe commentaren ontvangen de followers e-mailnotificaties. Daarnaast krijgt elke gebruiker altijd een overzicht van de veranderingen sinds de vorige inlog. 

De wiki kon in slechts enkele dagen in gebruiken worden genomen dankzij de gekozen aanpak met de volgende onderscheidende kenmerken:

  • Herkenbaar en intuïtief in gebruik, de indeling van de wiki volgt de bestaande organisatorische indeling.
  • Boolean zoeken en zoekfilters met tags conform de organisatorische indeling met tag groups en tags.
  • Onderhoudsarme grafische schil, het quickstartmenu zet gebruikers aan tot serendipiteit. 
  • Interactie wordt positief gestimuleerd en initieert een vliegwieleffect.

Meer weten?

Ook op zoek naar efficiënte en aantrekkelijke kennismanagement tools? Neem direct contact op en laat u door ons informeren over de mogelijkheden.

Lees ook

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.
Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven ...
Een populair en daarom jaarlijks terugkerend artikel met daarin de Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. De winnende intranetteams van dit jaar speelden snel en effectief in op de gevolgen van de pandemie maar...
Wij helpen onze PortalCMS gebruikers graag om meer uit hun portal of intranet te halen. Eén manier waarop we dat doen is met de PortalCMS wiki. Deze uitgebreide handleiding staat boordevol instructiemateriaal in tekst, beeld en...
Naast voortzetting van eerder ingezette trends zoals Agile-ontwikkeling, toenemende budgetten en teamgrootte ook verrassende nieuwe ontwikkelingen in dit verslag van de jaarlijkse intranet designwedstrijd. Deze samenvatting met...

Zoek op trefwoord