De incidentenregistratie module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitale tool, beschikbaar als smartphone app en web app. Deze module helpt professionals op de werkvloer van bijvoorbeeld productiebedrijven en zorginstellingen om op een snelle en efficiënte manier ...

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.

Wederom een compacte Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. Onder de 10 winnende intranetteams dit jaar geen nutsbedrijf, maar wel een multinational die maar liefst voor de vierde keer op de lijst prijkt. Lees verder over hun geheim en over interessante trends en best practice. ...

We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te springen in uw lopende of nieuwe softwareprojecten. Speciaal in...

Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg onderzoeken die minder optimistisch zijn. Wat buiten elke discussie staat is...

i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.

Case: interactieve kennisbank met grafische schil

Een kenmerk van dit dynamische tijdperk is een groeiend personeelsverloop. Vooral bij kennisintensieve organisaties groeit daardoor de behoefte aan efficiënte tools voor kennisborging en -overdracht. Bestaande medewerkers moeten intuïtief hun kennis kunnen opslaan, die vervolgens door nieuwe medewerkers zo makkelijk mogelijk kan worden opgenomen. Een wiki is een interactieve kennisbank waar alle collega's hun redactionele bijdrage aan kunnen leveren in de vorm van teksten met bijlagen, afbeeldingen en commentaren. Een goede wiki is laagdrempelig en stimuleert het delen van kennis. Met de groei van de kennisbank neemt ook het belang van een goede zoekfunctie toe, zowel Boolean search als met trefwoordfilters. Daarbovenop moet de wiki als inspiratiebron kunnen dienen waar gebruikers toevalligerwijs en onbedoeld iets nuttigs vinden (serendipiteit). 

Deze praktijkcase beschrijft de corporate wiki oplossing voor een wereldleider in innovatie en high-tech engineering consulting. Deze corporate wiki kon in een zeer korte tijdspanne van twee dagen worden opgezet dankzij de aanwezige PortalCMS modules.

Beheren, zoeken, vinden en ontdekken

Aan de basis van het project stond de exercitie om een zo duidelijk en compleet mogelijk kennisoverzicht te maken, overeenkomstig de bedrijfsstrategie. Deze structuur werd gebruikt om de content matrix mee in te richten. De 6 hoofdcategorieën (Industries, Key Customers, Service Lines, Delivery Teams, Solutions en Regional cooperation), ieder met meerdere subcategorieën, dienden als basis. Langs de lijnen van deze content matrix werden de gelijknamige tag groups en tags aangemaakt. Vervolgens werden de bestaande kennisartikelen toegevoegd en van de juist tags voorzien. Daarmee kreeg de wiki inclusief de grafische schil en de zoekfilters automatisch gestalte. 

De zoekfilters en het grafische quickstart menu zijn namelijk zodanig ingericht dat deze automatisch worden geactualiseerd wanneer de onderliggende hoofd- en subcategorieën worden aangepast of aangevuld. Het beheer bestaat daarmee enkel uit het toevoegen van wiki artikelen met de juiste tags. De grafische navigatieschil blijft automatisch up-to-date en prikkelt de gebruiker om in en uit te zoomen en nieuwe content te ontdekken. Dat bevordert de user experience en de kans om onverwachts inspiratie op te doen. De knopjes "follow" en "like" maken de relevantie meetbaar en geven een extra menselijke en sociale dimensie aan de wiki artikelen. Veelgelezen en geprezen content doet de auteurs vanzelfsprekend goed. Bij updates en nieuwe commentaren ontvangen de followers e-mailnotificaties. Daarnaast krijgt elke gebruiker altijd een overzicht van de veranderingen sinds de vorige inlog. 

De wiki kon in slechts enkele dagen in gebruiken worden genomen dankzij de gekozen aanpak met de volgende onderscheidende kenmerken:

  • Herkenbaar en intuïtief in gebruik, de indeling van de wiki volgt de bestaande organisatorische indeling.
  • Boolean zoeken en zoekfilters met tags conform de organisatorische indeling met tag groups en tags.
  • Onderhoudsarme grafische schil, het quickstartmenu zet gebruikers aan tot serendipiteit. 
  • Interactie wordt positief gestimuleerd en initieert een vliegwieleffect.

Meer weten?

Ook op zoek naar efficiënte en aantrekkelijke kennismanagement tools? Neem direct contact op en laat u door ons informeren over de mogelijkheden.

Lees ook

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.
Wederom een compacte Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. Onder de 10 winnende intranetteams dit jaar geen nutsbedrijf, maar wel een multinational die maar liefst voor de vierde keer op de lijst prijkt. Lees...
Een populair en daarom jaarlijks terugkerend artikel met daarin de Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. De winnende intranetteams van dit jaar speelden snel en effectief in op de gevolgen van de pandemie maar...
Wij helpen onze PortalCMS gebruikers graag om meer uit hun portal of intranet te halen. Eén manier waarop we dat doen is met de PortalCMS wiki. Deze uitgebreide handleiding staat boordevol instructiemateriaal in tekst, beeld en...
Een onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders wijst uit dat 49 procent van de respondenten ook na de coronacrisis het thuiswerken deels wilt voortzetten. Belangrijkste voordelen zijn het ontbreken van reistijd, meer tijd voor het...

Zoek op trefwoord