Sociaal Intranet
Sociaal Intranet is de meer gangbare naam voor wat een tijd lang intranet 2.0 werd genoemd. Rond 2008 ontstond de 2.0 hype, zoals Web 2.0, Enterprise 2.0, Business 2.0 en dus ook Intranet 2.0. De "2.0" stond voor content creatie door de gebruikers en meer onderlinge interactie, dus meer "bottom up" in plaats van "top down". Soms leek het "oude wijn in nieuwe zakken", echter, bij Intranet 2.0 bleek het al snel duidelijk dat het om veel meer dan een marginale verandering ging. In dit artikel komt u alles te weten over het hoe en wat van Sociaal Intranet.
Intranet is een voor het publiek afgeschermde interne website. De 2.0 veranderingen op het gebied van intranet komen tot uitdrukking in de verschillen met het gebruikelijke intranet (1.0).
Intranet (1.0) versus Social Intranet (2.0)
Intranet kende in het verleden enkele nadelen. De sociale context binnen het intranet was nagenoeg niet bestaand. Nu is dit haast onmisbaar. Onderzoek toont aan dat medewerkers en management social networking binnen hun organisatie cruciaal zijn gaan vinden.
Waar Intranet 1.0 duur in aanschaf en beheer is, weinig flexibel en functioneel beperkt, kenmerkt Social intranet zich als een flexibele, functioneel rijke en relatief goedkope oplossing. Organisaties worden hierdoor steeds vaker aangespoord de overstap naar Social Intranet te maken.
Onderstaande tabel geeft kort de verschillen weer tussen het reguliere Intranet en het Social Intranet 2.0.
Intranet 1.0
|
Social Intranet
|
---|---|
Corporate News
|
Submit News
|
Executive Speech
|
Executive Blog
|
Taxonomy
|
Folksonomy
|
Quick Poll
|
Discussion Forums
|
Annual Employee Broadcast
|
Wikis
|
Dirrectories (A-Z)
|
Tagging
|
Sticky Content
|
RSS
|
Sneller relevante informatie vinden door inzet van folksonomy
Het meest opvallende verschil van taxonomy ten opzichte van folksonomy is dat een taxonomy gebruikt maakt van categorieën, waarin content moet worden ingedeeld en folksonomy uitgaat van zogenaamde ‘tags’, waardoor sneller en flexibeler relevante informatie kan worden gevonden. Wanneer iemand een bepaald artikel, video of foto publiceert op het intranet, worden deze optioneel van tags voorzien, bijvoorbeeld: Eten, levensstijl (als het een artikel is over gezondheid).
Sociaal Intranet Tools
Deze tools vinden hun oorsprong in de Web 2.0 tools, met veel ruimte voor persoonlijke inbreng via bijvoorbeeld blog, wiki, reacties op en waardering van content van anderen.
Blog: de werknemer kan een ervaring of nieuws item kwijt in zijn eigen blog binnen het intranet en collega's kunnen dit lezen en hierop feedback geven
Wiki: Informatieve webdocumenten waaraan gezamelijk kan worden gewerkt, zoals bekend is van de wereldwijde wiki "Wikipedia".
RSS: Externe nieuwsbronnen worden steeds vaker ingezet om relevant extern nieuws binnen het eigen intranet te trekken en zo zonder zelf content toe te voegen de site 24/7 van het laatste nieuws te voorzien.
Podcasting: Deze tool maakt het mogelijk laagdrempelige audiovisuele content toe te voegen.
Social Networking: Werknemers beschikken over een eigen profiel en kunnen deze naar eigen wens inrichten, chatten en discussiëren in fora's.