De incidentenregistratie module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitale tool, beschikbaar als smartphone app en web app. Deze module helpt professionals op de werkvloer van bijvoorbeeld productiebedrijven en zorginstellingen om op een snelle en effici├źnte manier ...

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.

Wederom een compacte Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. Onder de 10 winnende intranetteams dit jaar geen nutsbedrijf, maar wel een multinational die maar liefst voor de vierde keer op de lijst prijkt. Lees verder over hun geheim en over interessante trends en best practice. ...

We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te springen in uw lopende of nieuwe softwareprojecten. Speciaal in...

Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg onderzoeken die minder optimistisch zijn. Wat buiten elke discussie staat is...

i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.

Sociaal Intranet

Sociaal Intranet is de meer gangbare naam voor wat een tijd lang intranet 2.0 werd genoemd. Rond 2008 ontstond de 2.0 hype, zoals Web 2.0, Enterprise 2.0, Business 2.0 en dus ook Intranet 2.0. De "2.0" stond voor content creatie door de gebruikers en meer onderlinge interactie, dus meer "bottom up" in plaats van "top down". Soms leek het "oude wijn in nieuwe zakken", echter, bij Intranet 2.0 bleek het al snel duidelijk dat het om veel meer dan een marginale verandering ging. In dit artikel komt u alles te weten over het hoe en wat van Sociaal Intranet. 

Intranet is een voor het publiek afgeschermde interne website. De 2.0 veranderingen op het gebied van intranet komen tot uitdrukking in de verschillen met het gebruikelijke intranet (1.0).

Intranet (1.0) versus Social Intranet (2.0)

Intranet kende in het verleden enkele nadelen. De sociale context binnen het intranet was nagenoeg niet bestaand. Nu is dit haast onmisbaar. Onderzoek toont aan dat medewerkers en management social networking binnen hun organisatie cruciaal zijn gaan vinden.

Waar Intranet 1.0 duur in aanschaf en beheer is, weinig flexibel en functioneel beperkt, kenmerkt Social intranet zich als een flexibele, functioneel rijke en relatief goedkope oplossing. Organisaties worden hierdoor steeds vaker aangespoord de overstap naar Social Intranet te maken. 

Onderstaande tabel geeft kort de verschillen weer tussen het reguliere Intranet en het Social Intranet 2.0.

Intranet 1.0
Social Intranet
Corporate News
Submit News
Executive Speech
Executive Blog
Taxonomy
Folksonomy
Quick Poll
Discussion Forums
Annual Employee Broadcast
Wikis
Dirrectories (A-Z)
Tagging
Sticky Content
RSS

 

Sneller relevante informatie vinden door inzet van folksonomy

Het meest opvallende verschil van taxonomy ten opzichte van folksonomy is dat een taxonomy gebruikt maakt van categorieën, waarin content moet worden ingedeeld en folksonomy uitgaat van zogenaamde ‘tags’, waardoor sneller en flexibeler relevante informatie kan worden gevonden. Wanneer iemand een bepaald artikel, video of foto publiceert op het intranet, worden deze optioneel van tags voorzien, bijvoorbeeld: Eten, levensstijl (als het een artikel is over gezondheid). 

Sociaal Intranet Tools 

Deze tools vinden hun oorsprong in de Web 2.0 tools, met veel ruimte voor persoonlijke inbreng via bijvoorbeeld blog, wiki, reacties op en waardering van content van anderen.

Blog: de werknemer kan een ervaring of nieuws item kwijt in zijn eigen blog binnen het intranet en collega's kunnen dit lezen en hierop feedback geven

Wiki: Informatieve webdocumenten waaraan gezamelijk kan worden gewerkt, zoals bekend is van de wereldwijde wiki "Wikipedia".

RSS: Externe nieuwsbronnen worden steeds vaker ingezet om relevant extern nieuws binnen het eigen intranet te trekken en zo zonder zelf content toe te voegen de site 24/7 van het laatste nieuws te voorzien.

Podcasting: Deze tool maakt het mogelijk laagdrempelige audiovisuele content toe te voegen.

Social Networking: Werknemers beschikken over een eigen profiel en kunnen deze naar eigen wens inrichten, chatten en discussiëren in fora's.

 

Lees ook

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.
Wederom een compacte Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. Onder de 10 winnende intranetteams dit jaar geen nutsbedrijf, maar wel een multinational die maar liefst voor de vierde keer op de lijst prijkt. Lees...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ...
Het clich├ębeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een...

Zoek op trefwoord