i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.

Bedrijven hebben nog steeds te maken met de transities die ze moesten doorvoeren rondom werken op afstand. Voortbouwen op effectief identiteitsbeheer is een goed begin, maar welke andere problemen komen er vervolgens op de proppen? Hoe gaan bedrijven hun processen ontwerpen en inrichten voor ...

Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg onderzoeken die minder optimistisch zijn. Wat buiten elke discussie staat is...

De meeste bedrijven waar hybride kan worden gewerkt verwachten deze mengvorm van thuis en op locatie werken te blijven gebruiken. Binnen het grootbedrijf verwachten ondernemers dit vaker dan binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb). Verstoringen bij leveranciers, veranderend klantgedrag en...

In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ten spijt, Sharepoint is voor interne communicatie niet ideaal. Dat ...

Het clich├ębeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een groeiend en divers app aanbod. In die diversiteit kan je verschillende...

Sociaal Intranet

Sociaal Intranet is de meer gangbare naam voor wat een tijd lang intranet 2.0 werd genoemd. Rond 2008 ontstond de 2.0 hype, zoals Web 2.0, Enterprise 2.0, Business 2.0 en dus ook Intranet 2.0. De "2.0" stond voor content creatie door de gebruikers en meer onderlinge interactie, dus meer "bottom up" in plaats van "top down". Soms leek het "oude wijn in nieuwe zakken", echter, bij Intranet 2.0 bleek het al snel duidelijk dat het om veel meer dan een marginale verandering ging. In dit artikel komt u alles te weten over het hoe en wat van Sociaal Intranet. 

Intranet is een voor het publiek afgeschermde interne website. De 2.0 veranderingen op het gebied van intranet komen tot uitdrukking in de verschillen met het gebruikelijke intranet (1.0).

Intranet (1.0) versus Social Intranet (2.0)

Intranet kende in het verleden enkele nadelen. De sociale context binnen het intranet was nagenoeg niet bestaand. Nu is dit haast onmisbaar. Onderzoek toont aan dat medewerkers en management social networking binnen hun organisatie cruciaal zijn gaan vinden.

Waar Intranet 1.0 duur in aanschaf en beheer is, weinig flexibel en functioneel beperkt, kenmerkt Social intranet zich als een flexibele, functioneel rijke en relatief goedkope oplossing. Organisaties worden hierdoor steeds vaker aangespoord de overstap naar Social Intranet te maken. 

Onderstaande tabel geeft kort de verschillen weer tussen het reguliere Intranet en het Social Intranet 2.0.

Intranet 1.0
Social Intranet
Corporate News
Submit News
Executive Speech
Executive Blog
Taxonomy
Folksonomy
Quick Poll
Discussion Forums
Annual Employee Broadcast
Wikis
Dirrectories (A-Z)
Tagging
Sticky Content
RSS

 

Sneller relevante informatie vinden door inzet van folksonomy

Het meest opvallende verschil van taxonomy ten opzichte van folksonomy is dat een taxonomy gebruikt maakt van categorieën, waarin content moet worden ingedeeld en folksonomy uitgaat van zogenaamde ‘tags’, waardoor sneller en flexibeler relevante informatie kan worden gevonden. Wanneer iemand een bepaald artikel, video of foto publiceert op het intranet, worden deze optioneel van tags voorzien, bijvoorbeeld: Eten, levensstijl (als het een artikel is over gezondheid). 

Sociaal Intranet Tools 

Deze tools vinden hun oorsprong in de Web 2.0 tools, met veel ruimte voor persoonlijke inbreng via bijvoorbeeld blog, wiki, reacties op en waardering van content van anderen.

Blog: de werknemer kan een ervaring of nieuws item kwijt in zijn eigen blog binnen het intranet en collega's kunnen dit lezen en hierop feedback geven

Wiki: Informatieve webdocumenten waaraan gezamelijk kan worden gewerkt, zoals bekend is van de wereldwijde wiki "Wikipedia".

RSS: Externe nieuwsbronnen worden steeds vaker ingezet om relevant extern nieuws binnen het eigen intranet te trekken en zo zonder zelf content toe te voegen de site 24/7 van het laatste nieuws te voorzien.

Podcasting: Deze tool maakt het mogelijk laagdrempelige audiovisuele content toe te voegen.

Social Networking: Werknemers beschikken over een eigen profiel en kunnen deze naar eigen wens inrichten, chatten en discussiëren in fora's.

 

Lees ook

In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ...
Het clich├ębeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
Ook bij corona blijkt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. De zelfgeleerde lessen om onze economie in leven te houden zullen ook na corona waardevol blijken. Bijgaand een top-10 van de verwachtingen over wat er blijft als alle...
Een populair en daarom jaarlijks terugkerend artikel met daarin de Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. De winnende intranetteams van dit jaar speelden snel en effectief in op de gevolgen van de pandemie maar...

Zoek op trefwoord