De Maandplanner module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitale tool, beschikbaar als smartphone app en web app. Hiermee laat je aan collega's zien op welke dagen je thuis, op kantoor of elders werkt en declareer je tegelijk je onkosten. Je manager controleert, accordeert...

Wederom een compacte Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. Onder de 10 winnende intranetteams dit jaar geen nutsbedrijf, maar wel een multinational die maar liefst voor de vierde keer op de lijst prijkt. Lees verder over hun geheim en over interessante trends en best practice. ...

We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te springen in uw lopende of nieuwe softwareprojecten. Speciaal in...

Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg onderzoeken die minder optimistisch zijn. Wat buiten elke discussie staat is...

i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.

In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra gouden tip om je portal te lanceren voor slechts 650 Euro per jaar.

Intranet succesfactoren

U bent binnen uw organisatie verantwoordelijk voor het nieuw op te zetten intranet of portaal en u zoekt materiaal ter oriëntatie? Dan helpt deze pagina over Strategische Keuze bij het Plan van Aanpak en de Trends u snel in de goede richting en wijst u op vele valkuilen. Het biedt u houvast bij diverse beslissingsmomenten en bevestigt uw vermoedens met enkele open deuren. Van deze informatie is ook een uitgebreidere versie in Powerpoint beschikbaar. Laat u ons via de contactpagina weten als u dit wil ontvangen?

Voordat we met de succesfactoren beginnen, eerst maar eens de belangrijkste faalfactoren. Begin nooit aan een intranetproject als de bedrijfscultuur er niet naar is, bijvoorbeeld als het management sceptisch en bang is dat medewerkers tijd zouden verspillen aan blogs of in wiki's. 

Begin wel aan een sociaal intranet als bij alle betrokkenen overeenstemming is over het streven naar één of meer van deze doelen:

  • Samenwerken in teamverband op afdelings- of projectbasis en documenten kunnen delen, archiveren en terugvinden.
  • Medewerkers op verschillende plaatsen of vestigingen via online communities of teams binnen het intranet met elkaar laten samenwerken.
  • Via fora en chats ideeën kunnen uitwisselen waarmee creativiteit wordt aangemoedigd.
  • Nieuwsbrieven digitaal verzenden naar afdelingen en belangengroepen, liefst geautomatiseerd met een activiteitenverslag van de afgelopen dag, week of maand.
  • Via e-learning medewerkers de mogelijkheid bieden om online cursussen te volgen inclusief het maken van een toets zonder benodigde aanwezigheid van een trainer.

Sociaal intranet bevat een hoop toegevoegde waarde voor een organisatie en daarom zijn steeds meer organisaties er gebruik van gaan maken, van multinationals zoals McDonalds, Motorola, British Airways, IBM tot overheidsorganisaties en het midden- en kleinbedrijf. Het maakt dus niet uit hoeveel werknemers de organisatie telt, Sociaal Intranet biedt vele en diverse mogelijkheden voor kostenbesparingen en manieren om uw concurrentiepositie te verbeteren of verstevigen.

Succesfactoren bij en na lancering

  • Lancering: Kies alleen voor de "Big bang" methode als het intranet bij lancering volledig gevuld en compleet is.
  • Lancering: Kies voor "Stealth mode" ofwel een geleidelijke soft launch als de content moet groeien na de lancering.
  • Definieer de beoogde doelen en kies de 3 belangrijkste die structureel genoemd gaan worden.
  • Vier het als een geboorte, bijvoorbeeld met beschuit met muisjes of een taart.
  • Geef presentaties en laat de directie regelmatig over via en over intranet communiceren.
  • In e-mails, plaats hyperlinks naar de informatie op intranet in plaats van de informatie helemaal in de de e-mails te plaatsen.
  • Maak de afdeling communicatie verantwoordelijk en eigenaar van nieuwsbrieven en digests.
  • Verspreid brochures en verkorte handleidingen.
  • Verzend regelmatig “What’s new” e-mails.
  • Forceer het intranet als homepage zodat elke netwerkgebruiker altijd automatisch intranet in beeld heeft bij aanvang van de werkdag.
  • Plaats posters en verspreid brochures in de kantine
  • Deel gadgets uit aanpersoneel zoals T-shirts, ballonnen, stickers, mousepads
  • Plaats op intranet online speurtochten of ontdekkingsspelletjes met prijzen
  • Migreer de belangrijke toepassingen of zorg dat men altijd via intranet naar die toepassingen moet gaan.
  • Voor of direct na de lancering, identificeer de killer apps (meest populaire apps) en geeft deze extra aandacht.
  • Zorg dat content management bij de bron geschiedt, dus laat de mensen van de juiste afdelingen zelf content verzorgen.
  • Organiseer training sessies, eventueel via persoonlijke assitenten van de managers.
  • Richt een telefonische helpdesk in.
  • Publiceer een grap of quote van de dag.
  • Ondersteun chat- en discussiegroepen.
  • Zorg ervoor dat het management blijvend betrokken is en dit ook toont. 
  • Optimaliseer de kracht van de homepage en zorg via optimaal widgetgebruik dat gebruikers geprikkeld worden om door te lezen en bij te dragen.
  • Breng alle bovenstaande gekozen ideëen samen in een marketingcommunicatieplan

 

 

Lees ook

Wederom een compacte Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. Onder de 10 winnende intranetteams dit jaar geen nutsbedrijf, maar wel een multinational die maar liefst voor de vierde keer op de lijst prijkt. Lees...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ...
Het clich├ębeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een...
Ook bij corona blijkt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. De zelfgeleerde lessen om onze economie in leven te houden zullen ook na corona waardevol blijken. Bijgaand een top-10 van de verwachtingen over wat er blijft als alle...

Zoek op trefwoord