Intranet checklist

De onderstaande checklist is een nuttig hulpmiddel om de brede organisatorische eisen die u aan het ideale intranet stelt, te identificeren. Deze exercitie zal u zowel helpen bij het stellen van realistische doelen, alsook dienen als ijkpunt voor uw verkenningstocht langs de mogelijkheden van een intranet.
 
De structuur van uw organisatie
? Heeft uw organisatie verschillende kantoren op uiteenlopende lokaties?
? Kent elke afzonderlijke lokaties een concentratie van meerdere staffuncties, zoals R&D, verkoop, juridische zaken, en klantenservice?
? Is de organisatie hierarchisch van opzet, overwegend centraal of juist decentraal georganiseerd?
 
De interne communicatie en informatieuitwisseling
? Wat zijn de primaire en routinematige informatiebronnen binnen en buiten de organisatie?
? Op welke wijze wordt zakelijke informatie doorgaans aangeleverd? (via memorandi, email, special delivery, telefoon, vergadering of op ander manieren)
? Op welke manier komen besluiten tot stand? (gebruik formulieren en procedures)
? Op welke wijze wordt onderzoek doorgaans uitgevoerd en worden de uitkomsten van onderzoek verspreid binnen de organisatie?
 
Externe communicatie
? Bestaan er groepen buiten de organisatie waarmee u nauw contact onderhoudt? (klanten, aandeelhouders, vrijwilligers)
? Hoe houdt de organisatie deze mensen betrokken en geïnformeerd?
? Hoe ontvangt de organisatie informatie en hoe verwerkt zij deze informatie?
 
Mogelijke hindernissen bij de introductie van een intranet
? Wat zijn de belangrijkste obstakels die een efficiënte afhandeling van informatie in de weg staan?
? Van welke aard zijn deze obstakels? (mechanisch, logistiek, cultureel)
? Wat is de wegingsfactor van deze obstakels?
 
Beschikbaarheid van bronnen en middelen
? Wat is het huidige niveau van internet- en computergebruik binnen uw organisatie?
? Wat is er nodig aan personeel en leveranciers om een intranet op te zetten en te beheren?
? Welke bronnen en middelen (financieel, technische etc,) heeft u op dit moment beschikbaar?
 

Lees ook

Intranetprojecten verzanden nogal eens tijdens de oriëntatiefase door ellenlange discussies over gewenste functionaliteiten. Dat getalm is extra jammer nu het Corona-virus bij veel bedrijven het gemis aan een digitaal kantoor...
Moderne organisaties bieden hun medewerkers digitale werkplekken waardoor ze het dagelijkse werk op een creatievere en productievere manier kunnen invullen. Digital workplace is echter een containerbegrip en wordt daarom nogal...
In deze reeks verhalen uit de praktijk nemen we verkennende intranet project teams mee in een realistische reis van oriëntatie, leveranciersselectie, intranet implementatie en lancering. Diverse sectoren als zorg en techniek...
Voor alle kantoormedewerkers, winkelbediening, rondleiders en vrijwilligers van het Haagse Museon mocht i-Concept een sociaal intranet met mobile app ontwikkelen. De uitdaging: elke groep betrekken, binden en boeien met content...
Het verslag van de jaarlijkse intranet designwedstrijd biedt elke keer weer inzicht in nieuwe interessante ontwikkelingen. Deze samenvatting met geleerde lessen, trends en tips is onmisbaar voor oriënterende intranetteams. 

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord