Intranet checklist

De onderstaande checklist is een nuttig hulpmiddel om de brede organisatorische eisen die u aan het ideale intranet stelt, te identificeren. Deze exercitie zal u zowel helpen bij het stellen van realistische doelen, alsook dienen als ijkpunt voor uw verkenningstocht langs de mogelijkheden van een intranet.
 
De structuur van uw organisatie
? Heeft uw organisatie verschillende kantoren op uiteenlopende lokaties?
? Kent elke afzonderlijke lokaties een concentratie van meerdere staffuncties, zoals R&D, verkoop, juridische zaken, en klantenservice?
? Is de organisatie hierarchisch van opzet, overwegend centraal of juist decentraal georganiseerd?
 
De interne communicatie en informatieuitwisseling
? Wat zijn de primaire en routinematige informatiebronnen binnen en buiten de organisatie?
? Op welke wijze wordt zakelijke informatie doorgaans aangeleverd? (via memorandi, email, special delivery, telefoon, vergadering of op ander manieren)
? Op welke manier komen besluiten tot stand? (gebruik formulieren en procedures)
? Op welke wijze wordt onderzoek doorgaans uitgevoerd en worden de uitkomsten van onderzoek verspreid binnen de organisatie?
 
Externe communicatie
? Bestaan er groepen buiten de organisatie waarmee u nauw contact onderhoudt? (klanten, aandeelhouders, vrijwilligers)
? Hoe houdt de organisatie deze mensen betrokken en geïnformeerd?
? Hoe ontvangt de organisatie informatie en hoe verwerkt zij deze informatie?
 
Mogelijke hindernissen bij de introductie van een intranet
? Wat zijn de belangrijkste obstakels die een efficiënte afhandeling van informatie in de weg staan?
? Van welke aard zijn deze obstakels? (mechanisch, logistiek, cultureel)
? Wat is de wegingsfactor van deze obstakels?
 
Beschikbaarheid van bronnen en middelen
? Wat is het huidige niveau van internet- en computergebruik binnen uw organisatie?
? Wat is er nodig aan personeel en leveranciers om een intranet op te zetten en te beheren?
? Welke bronnen en middelen (financieel, technische etc,) heeft u op dit moment beschikbaar?
 

Lees ook

In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ...
Het clich├ębeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
Ook bij corona blijkt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. De zelfgeleerde lessen om onze economie in leven te houden zullen ook na corona waardevol blijken. Bijgaand een top-10 van de verwachtingen over wat er blijft als alle...
Een populair en daarom jaarlijks terugkerend artikel met daarin de Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. De winnende intranetteams van dit jaar speelden snel en effectief in op de gevolgen van de pandemie maar...

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord