i-Concept bestaat 25 jaar! In een kwart eeuw werkten we aan honderden digitaliseringsprojecten voor 100.000+ gebruikers. Met deze top 25 in willekeurige volgorde bedanken we al onze klanten voor het vertrouwen vanaf 1997 tot nu.

Bedrijven hebben nog steeds te maken met de transities die ze moesten doorvoeren rondom werken op afstand. Voortbouwen op effectief identiteitsbeheer is een goed begin, maar welke andere problemen komen er vervolgens op de proppen? Hoe gaan bedrijven hun processen ontwerpen en inrichten voor ...

Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. Ze voelen zich vaak gezonder door de ontstane flexibiliteit en gek genoeg ook meer betrokken bij de organisatie. Naast al deze positieve geluiden zijn er ook genoeg onderzoeken die minder optimistisch zijn. Wat buiten elke discussie staat is...

De meeste bedrijven waar hybride kan worden gewerkt verwachten deze mengvorm van thuis en op locatie werken te blijven gebruiken. Binnen het grootbedrijf verwachten ondernemers dit vaker dan binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb). Verstoringen bij leveranciers, veranderend klantgedrag en...

In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ten spijt, Sharepoint is voor interne communicatie niet ideaal. Dat ...

Het clichébeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een groeiend en divers app aanbod. In die diversiteit kan je verschillende...

Case: Thuiszorg intranet met terugverdientijd van 6 maanden

Door de introductie van de smartphone app beschikken medewerkers nu 24/7 op elke locatie over roosters, kwaliteitshandboeken, nieuws, blogs en contactinfo uit het intranet. De zoektijd in contactlijsten en handboeken is verkort tot seconden. Zelfs bij een zeer conservatieve schatting scheelt dat 2 uur per medewerker per jaar en heeft het volledige intranet met app al een rendement van 100%. De waarde van de kwaliteitsimpuls door verbeterde kennisdeling en -borging is hierbij nog niet eens ingecalculeerd.



Onderzoek door PwC wijst uit dat een intranet in organisaties veel tijd en geld bespaart:

  • 30% tot 60% tijdsbesparing op interne communicatie;
  • 5% kortere projectduur;
  • 20% tot 30% kostenbesparing op print-, verzend, koeriers- en reiskosten;
  • 50% tijdsbesparing bij het vinden van relevante informatie.

Het dagelijkse werk van zorgprofessionals bestaat veelal uit processen en routines met strenge kwaliteitsrichtlijnen. Planmatig werken is een must. Als het intranet met web- en mobile apps aansluit bij die manier van werken, dan ontstaat een besparingspotentieel van meer dan 50%. Sommige kostenposten kunnen bij slim intranetgebruik bijna volledig vervallen, zoals print- en redactiekosten van smoelenboeken, telefoonlijsten en procedurehandboeken.

Praktijkvoorbeeld innovatie in de Thuiszorg
Circa 100 thuiszorgmedewerkers gebruikten al dagelijks het intranet. Voor collega's die vooral extern werkzaam zijn, biedt de nieuwe smartphone app uitkomst voor de momenten waarop zij tijdens werktijd niet kunnen beschikken over een PC met intranettoegang. Met de app beschikken medewerkers nu 24/7 op elke locatie over roosters, kwaliteits- en procedurehandboeken, nieuws, blogs en contactinfo uit het intranet. Door slim gebruik van caching kunnen onderdelen van de app zelfs ook offline gebruikt worden.
 

Enkele indirecte en directe voordelen:

  • De zoektijd in contactlijsten en handboeken is verder verkort van minuten naar seconden. Bij een zeer conservatieve schatting van 2 uur zoektijdbesparing per medewerker per jaar, resulteert al een kostenbesparing van 3000 euro op jaarbasis. Met jaarlijks 1400 euro aan kosten, verdient het intranet zichzelf binnen 6 maanden terug.
  • De procedurehandboeken zijn on- en offline toegankelijk met reactiemogelijkheid om verbeteringsdiscussies te faciliteren. Ook hier geldt de tijd- en kostenbesparing, maar misschien nog wel belangrijker is de kwaliteitsimpuls door het interactief maken van de procedurehandboeken.


Resultaat: Nog los van 
de kwaliteitsimpuls door verbeterde kennisdeling en -borging is door zoektijdverkorting alleen al het rendement ruim 100%.


Meer weten?
Benieuwd naar uw mogelijkheden voor rendementsverbetering met (web)software?
Neem contact op en laat ons vrijblijvend uw business case onderzoeken.

 

Lees ook

Een populair en daarom jaarlijks terugkerend artikel met daarin de Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. De winnende intranetteams van dit jaar speelden snel en effectief in op de gevolgen van de pandemie maar...
Wij helpen onze PortalCMS gebruikers graag om meer uit hun portal of intranet te halen. Eén manier waarop we dat doen is met de PortalCMS wiki. Deze uitgebreide handleiding staat boordevol instructiemateriaal in tekst, beeld en...
Een onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders wijst uit dat 49 procent van de respondenten ook na de coronacrisis het thuiswerken deels wilt voortzetten. Belangrijkste voordelen zijn het ontbreken van reistijd, meer tijd voor het...
Het staat vast dat werknemers over de hele wereld en dus ook in Nederland in de komende jaren hun digitale vaardigheden verder gaan ontwikkelen. Minder bekend is dat de toevoeging van kunstmatige intelligentie aan de digitale...
Naast voortzetting van eerder ingezette trends zoals Agile-ontwikkeling, toenemende budgetten en teamgrootte ook verrassende nieuwe ontwikkelingen in dit verslag van de jaarlijkse intranet designwedstrijd. Deze samenvatting met...

Zoek op trefwoord