- Lancering: Kies voor "Big bang" als het intranet bij lancering volledig gevuld en compleet is.
- Lancering: Kies voor "Stealth mode" ofwel een geleidelijke soft launch als de content moet groeien na de lancering.
- Definieer de beoogde doelen en kies de 3 belangrijkste die structureel genoemd gaan worden.
- Vier het als een geboorte, bijvoorbeeld met beschuit met muisjes of een taart.
- Geef presentaties en laat de directie regelmatig over via en over intranet communiceren.
- In e-mails, plaats hyperlinks naar de informatie op intranet in plaats van de informatie helemaal in de de e-mails te plaatsen.
- Maak de afdeling communicatie verantwoordelijk en eigenaar van nieuwsbrieven en digests.
- Verspreid brochures en verkorte handleidingen.
- Verzend regelmatig “What’s new” e-mails.
- Forceer het intranet als homepage zodat elke netwerkgebruiker altijd automatisch intranet in beeld heeft bij aanvang van de werkdag.
- Plaats posters en verspreid brochures in de kantine
- Deel gadgets uit aanpersoneel zoals T-shirts, ballonnen, stickers, mousepads
- Plaats op intranet online speurtochten of ontdekkingsspelletjes met prijzen
- Migreer de belangrijke toepassingen of zorg dat men altijd via intranet naar die toepassingen moet gaan.
- Voor of direct na de lancering, identificeer de killer apps (meest populaire apps) en geeft deze extra aandacht.
- Zorg dat content management bij de bron geschiedt, dus laat de mensen van de juiste afdelingen zelf content verzorgen.
- Organiseer training sessies, eventueel via persoonlijke assitenten van de managers.
- Richt een telefonische helpdesk in.
- Publiceer een grap of quote van de dag.
- Ondersteun chat- en discussiegroepen.
- Zorg ervoor dat het management blijvend betrokken is en dit ook toont.
- Optimaliseer de kracht van de homepage en zorg via optimaal widgetgebruik dat gebruikers geprikkeld worden om door te lezen en bij te dragen.
- Breng alle bovenstaande gekozen ideëen samen in een marketingcommunicatieplan