Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven verlaten. Lees hier de compacte Nederlandstalige samenvatting van het...

Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.

Ook bij een optimale bedrijfsvoering blijft er altijd wel wat te wensen. Welke functionaliteit wens jij op de smartphone app voor jouw organisatie? Een mogelijkheid om een auto, werkplek of vergaderruimte te reserveren? Een e-learning of kennisquiz? Een formulier om een nieuwe collega of klant aan...

De incidentenregistratie module! Bekijk onze bondige uitlegvideo van deze nieuwe handige digitalisering app, beschikbaar als smartphone app en web app. Deze app helpt professionals op de werkvloer van bijvoorbeeld productiebedrijven en zorginstellingen om op een snelle en efficiënte manier...

In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra gouden tip om je portal te lanceren voor slechts 650 Euro per jaar.

We ontwikkelen al sinds 1997 software in opdracht van organisaties van klein tot groot voor diverse apparaten en op diverse operating systems. Onze ervaren ontwikkelaars zijn gewend aan werken op afstand en staan klaar om bij te springen in uw lopende of nieuwe softwareprojecten. Speciaal in...

6 Trends over digitale vaardigheid en de rol van AI

Oplossingen:
intranet
6 Trends over digitale vaardigheid en de rol van AI
Het staat vast dat werknemers over de hele wereld en dus ook in Nederland in de komende jaren hun digitale vaardigheden verder gaan ontwikkelen. Minder bekend is dat de toevoeging van kunstmatige intelligentie aan de digitale werkplek die ontwikkeling in grote mate zal beïnvloeden.

Een simpel voorbeeld van Artificial Intelligence (AI) in de digitale werkplek is de virtuele persoonlijke assistent (VPA). De VPA houdt je persoonlijke digitale werkplek opgeruimd en netjes en helpt je dagelijks op weg om je werk zo efficiënt mogelijk te doen en zo weinig mogelijk tijd te verspillen aan technische probleempjes.

Met dit soort opkomende technologieën valt veel concurrentievoordeel te behalen, specifiek voor organisaties die waarde hechten aan flexibele en betrokken werknemers. Uit onderzoek door Gartner blijkt dat organisaties hun leidende concurrentiepositie in 30 procent van de gevallen te hebben bereikt door de inzet van de volgende technologieën: 

  • kunstmatige intelligentie (AI),
  • het internet der dingen (IoT) en
  • verbeterde data analyse tools.


Uit hetzelfde onderzoek zijn de volgende technologietrends voor werknemers gedestilleerd waarmee CIO‘s het komende decennium de digitale werkplekken van medewerkers gaan verbeteren.

Trend 1: Nieuwe werkplek software
De traditionele werkplek software bestaat uit Microsoft Office, office documenten en e-mails op lokale harde schijven en optioneel nog wat instant messaging tools. De nieuwe werkplek software gaat uit van Software-as-a-Service (SaaS) waarbij de diverse componenten veelal gericht zijn op samenwerken en delen in de cloud. Waar grote veranderingen in traditionele werkplek software tussen 3 en 5 jaar plaatsvonden, zo zal de nieuwe werkplek software voortdurend op een agile manier worden verbeterd. Daarmee zal ook de digitale vaardigheid van werknemers voortdurend verbeteren.  

Trend 2: Talentontwikkeling en –transformatie
Een digitale werkplek kan pas echt succesvol zijn als de digitaal vaardige werknemer het vermogen en de ambitie heeft om bestaande en opkomende technologieën toe te passen met het doel om collectieve bedrijfsresultaten te verbeteren. Volgens onderzoek kan in 2020 slechts 9 procent van het personeelsbestand als digitaal vaardig worden aangemerkt. Om de kloof met de resterende 91 procent te verkleinen is het zaak om betrokkenheid en een open mindset te bevorderen, want pas dan kan digitale vaardigheid effectief worden gestimuleerd, wat weer bedrijfswaarde genereert. Tevens zal de HR afdeling met interne talentmarkten gaan experimenteren, naar verwachting met algoritmisch gestuurde vraag- en aanbodplatforms. Op zo'n platform worden kenmerken en competenties van werknemers gematcht met nieuwe projecten en teams. Die intelligente en flexibele benadering zal nieuwe bedrijfsinitiatieven stimuleren.

Trend 3: Van één naar verscheidene fysieke werkplekken
We gaan steeds meer van één fysieke werkomgeving naar verscheidene werkruimten doordrenkt met IoT en andere slimme mogelijkheden. Augmented en virtual reality zijn inmiddels zo vergevorderde technologieën dat ze betaalbaar en betrouwbaar in diverse werkomgevingen kunnen worden ingezet. Denk dan aan doeleinden zoals trainen en vergaderen, maar ook aan het aansturen van complexe processen via gestures, handgebaren in het luchtledige. De kantoorruimte zal niet verdwijnen, maar het gebruik zal wel veranderen. De  CIO gaat steeds meer samenwerken met de facilitaire afdeling om deze slimme werkruimten op maat te leveren, gebruikmakend van IoT.


Trend 4: Ondersteuning door AI
AI-georiënteerde diensten gaan de digitale vaardigheid ondersteunen en daarmee een stempel drukken op het dagelijkse werk. Voor structurele en herhaalbare zakelijke besluitvorming zal de combinatie van AI met data analyse grote voordelen bieden. Uiteindelijk zullen AI-technologieën zoals VPA en chatbot bepaalde routinematige taken van werknemers gaan overnemen, bijvoorbeeld van de helpdeskmedewerker en de notulist bij vergaderingen. Ter illustratie: de inzet van chatbots op de werkvloer in het bedrijfsleven stijgt naar verwachting op korte termijn van 4 naar 40 procent.

Trend 5: Rol van infrastructuur en operaties (I&O)
Digitale vaardigheid bevorderen staat ook op de agenda van managers die gaan over infrastructuur en operaties. De ICT afdeling gaat haar diensten ontwikkelen en aanbieden volgens de moderne design thinking methode, waarin het begrijpen van behoeften en motivaties van werknemers centraal staat. Op hun beurt zullen werknemers steeds meer worden aangemoedigd om a la carte de gewenste IT diensten af te nemen vanuit werknemergerichte service catalogi en platforms.

Trend 6: Data analyse
In alle hierboven genoemde trends speelt data analyse een belangrijke bijrol omdat het zo verweven is geraakt met alle facetten van ons dagelijkse werk. Onze datageletterdheid neemt toe en tegelijkertijd worden de digitale tools steeds gebruikersvriendelijker. Dat leidt ertoe dat meer medewerkers meer mogelijkheden gaan krijgen en benutten om data-inzichten te verzamelen, te analyseren en toe te passen. Dat is een belangrijke trend omdat steeds meer zakelijke beslissingen datagedreven zijn.

Bron: Gartner 2020

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

Winnende intranets ondersteunen medewerkers bij hybride werken, bevorderen persoonlijke groei en ontwikkeling, zetten AI effectief in en bieden directe aanvullende digitalisering apps aan, dus zonder intranet te hoeven ...
Hoe kies je een optimale naam voor je team, social intranet of medewerker app? Met deze tips en lijstjes ben je daar zo uit.
Een populair en daarom jaarlijks terugkerend artikel met daarin de Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. De winnende intranetteams van dit jaar speelden snel en effectief in op de gevolgen van de pandemie maar...
Wij helpen onze PortalCMS gebruikers graag om meer uit hun portal of intranet te halen. Eén manier waarop we dat doen is met de PortalCMS wiki. Deze uitgebreide handleiding staat boordevol instructiemateriaal in tekst, beeld en...
Naast voortzetting van eerder ingezette trends zoals Agile-ontwikkeling, toenemende budgetten en teamgrootte ook verrassende nieuwe ontwikkelingen in dit verslag van de jaarlijkse intranet designwedstrijd. Deze samenvatting met...

Zoek op trefwoord