De 10 beste intranets van 2020

De 10 beste intranets van 2020
Naast voortzetting van eerder ingezette trends zoals Agile-ontwikkeling, toenemende budgetten en teamgrootte ook verrassende nieuwe ontwikkelingen in dit verslag van de jaarlijkse intranet designwedstrijd. Deze samenvatting met geleerde lessen, trends en tips is een must-read voor oriënterende intranetteams.  

Samenwerking en Inclusiviteit: Dat is opvallend genoeg bij alle winnende intranets het centrale thema. Een centraal platform voor alle medewerkers en alle teams en alles en iedereen verbinden.

Al vanaf de eerste editie van dit jaarlijkse onderzoek scoren nutsbedrijven hoog in de lijst. Zij zijn de absolute winnaars met inmiddels 33 vermeldingen. Financiële dienstverleners staan op een goede tweede plaats met 28 vermeldingen. Ook dit jaar op dat vlak geen verrassing.

De agile-ontwikkelmethode wordt elk jaar weer meer toegepast. Deze methode biedt vele voordelen, zoals een korte doorlooptijd tot de eerste hoofdrelease opgevolgd door korte verbeteriteraties op basis van voortschrijdend inzicht. Een juiste keuze van technologieplatform, tools en externe hulptroepen versterken die voordelen alleen maar. Nieuw is dat externe leveranciers vaker voor langere termijn worden vastgelegd zodat zij de business van hun klant echt leren kennen en tegelijkertijd hun intranetexpertise blijven delen.

Een andere verrassende gemene deler onder de 10 winnaars: vooraf concreet vastleggen van de doelstellingen van het intranet en dit tijdens het project als een mantra gebruiken om elkaar bij de les te houden.

Wat zijn dan zoal die doelstellingen? Hier volgen een paar voorbeelden:

  • Ontwikkel een unieke en inclusieve groepsidentiteit, overwin organisatorische verdeeldheid en integreer landenorganisaties, vergroot het delen van kennis en samenwerken aan projecten en functieoverschrijdende processen en stimuleer innovatie en een digitale cultuur bij medewerkers.
  • Organiseer honderden tools en divisiespecifieke microsites op één plek.
  • Breng medewerkers samen op één intranetplatform.
  • Faciliteer verbeterde samenwerking en productiviteit, bied de mogelijkheid om collega's met expertise op verschillende gebieden te zoeken en te vinden, bied één toegangspunt voor alle systemen.
  • Maak communicatie in twee richtingen met werknemers mogelijk zodat een cultuur van beter geïnformeerd zijn en samenwerken ontstaat; bied een betrouwbare unieke informatiebron voor werknemers die ook mobiel toegankelijk is; bied alle eindgebruikers een consistente ervaring om toegang te krijgen tot bedrijfsinformatie of regionale informatie en diensten.
  • Breng personeel en teams samen onder één digitaal dak; één platform voor effectieve communicatie, samenwerking en kennisbeheer in de hele organisatie; zorg ervoor dat de juiste mensen de juiste kennis op het juiste moment hebben.
  • Creëer een gemeenschapsgevoel onder alle collega's, los van locatie of rol; maak intranet bereikbaar voor alle medewerkers, inclusief de 140.000 frontline collega's.
  • Geef gebruikers een gemeenschapsgevoel; een duidelijk beeld van hoe iedereen bij elkaar past en hoe ze hun visie realiseren; zorg dat collega's zich verbonden, gewaardeerd en gehoord voelen.

Nieuwsgierig geworden?

Vraag via onderstaand formulier onze Nederlandstalige samenvatting aan: 8 pagina's met duidelijke voorbeelden, geleerde lessen, actuele ontwikkelingen en veelvoorkomende vragen. 

Meer info over dit onderwerp ontvangen of downloaden

De velden met een * zijn verplicht

Lees ook

In het bedrijfsleven geldt Office 365 al een tijdje als de facto-standaard voor e-mail en tekstverwerking en daarmee is ook Sharepoint Online niet meer weg te denken als platform voor collectief documentbeheer. Alle voordelen ...
Het clichébeeld dat je mobiele werkers alleen op luchthavens of in de trein aantreft is al lang achterhaald. Er wordt nu overal mobiel gewerkt, zelfs in kantoorgebouwen. De adoptie van zakelijke mobiele apps is een feit met een...
In dit artikel leggen we uit wat een selfservice portal voor klanten inhoudt en waarom er op dit moment veel vraag naar is. Daarbij krijg je 5 tips voor het implementeren van een customer self-service strategie en een extra...
Ook bij corona blijkt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. De zelfgeleerde lessen om onze economie in leven te houden zullen ook na corona waardevol blijken. Bijgaand een top-10 van de verwachtingen over wat er blijft als alle...
Een populair en daarom jaarlijks terugkerend artikel met daarin de Nederlandstalige samenvatting van het wedstrijdverslag. De winnende intranetteams van dit jaar speelden snel en effectief in op de gevolgen van de pandemie maar...

Bezoek ons

i-Concept InternetWorks BV
Bergweg 122
3036 BH Rotterdam
T +31 10-4139444
Route naar i-Concept
KvK 24294582
BTW NL807967622B01

Volg ons

Facebook link icon Twitter link icon Linkedin link icon RSS link icon

Zoek op trefwoord